Lerares Engels: Nadenken over wat je leerlingen wilt meegeven
GOUDA – Het reformatorisch onderwijs moet zich meer bezinnen op de doorwerking van de identiteit in de vakken, luidde afgelopen maand het pleidooi in deze krant. Wat vinden de docenten? Vandaag: de lerares Engels.
Leesteksten worden beoordeeld, video’s ook. Tot zover speelt de identiteit van het Driestar College volop een rol bij het vak Engels. „Maar eigenlijk zou je bij elke les moeten nadenken over wat je de leerlingen wilt meegeven”, zegt C. van der Wind-Ferreira.
„We hebben, of nemen, er te weinig tijd voor. Bij een tekst kijken we of hij door de beugel kan, maar er zijn ook andere vragen: Laat hij iets van Gods werk zien; iets van ellende, verlossing en dankbaarheid? Laat de tekst de leerling en het gezag van de docent in zijn waarde? De Heere heeft recht op alle terreinen van ons leven. Elke gedachte moet tot eer van God zijn, al is de zondige werkelijkheid daar zo ver vandaan. Gebruiken we teksten waarin dat naar voren komt?
En vervolgens: wat kan een docent toevoegen aan zijn vak? Ik zie daar mooie voorbeelden van: een jonge collega die een lessenserie ontwerpt over iets wat hij de moeite waard vindt om door te geven; bewust gebruik van geschriften van C. S. Lewis, of van John Bunyan. Maar het is te incidenteel.
Dragen we ook uit dat Engels de taal is die christenen wereldwijd verbindt? Het is niet alleen de taal van de popmuziek en de televisie, het is ook de taal die voor zendelingen wegen opent.”
Van der Wind, die in Gouda ook lesgeeft aan Driestar Hogeschool, noemt die doordenking „een grote opdracht” voor docenten van reformatorische scholen. „We willen daar echt wel over nadenken, en het wordt door de schoolleiding ook gewaardeerd, maar de praktijk is weerbarstig. Als je zeven lesuren op een dag hebt en er officieel een halfuur per les voor voorbereiding staat, is dat te weinig voor diepgaande bezinning.”
Aanleiding tot de discussie is een studiereis die schoolleiders een halfjaar geleden maakten langs christelijke scholen in Engeland. Daar werd verteld hoe men de identiteit in alle vakken gestalte probeert te geven. Van der Wind heeft er haar vraagtekens bij. „Je bent er niet als je zo veel mogelijk Bijbelteksten en Bijbelse voorbeelden toepast. Dan wordt Gods Woord te veel als grabbelton gebruikt. Het mooie van de reformatorische kring vind ik dat hij een complete wereldbeschouwing heeft. Die zou het onderwijs in de verschillende vakken moeten doortrekken.”
Dit is het vierde deel in een serie artikelen over reformatorische scholen en hun identiteit. Zaterdag deel 5.