Rijden op aardgas
Wie op zoek is naar een nieuwe auto, krijgt de nodige keuzes voorgeschoteld, waaronder de brandstof. Is aardgas een alternatief?
Naast het bekende lpg of autogas is er tegenwoordig ook aardgas. Het kan bij een vijftigtal pompstations in het land worden getankt en dat geeft al meteen een beperking aan, die in de loop der tijd zal worden opgelost. Vanwege het feit dat verschillende autofabrikanten modellen op aardgas leveren (Fiat, Mercedes, Opel, Renault, Volkswagen), moet deze brandstof wel degelijk serieus genomen worden.
Aardgas en lpg verschillen op een aantal punten. Aardgas (”compressed natural gas”, cng) zit gasvormig in de tank, terwijl lpg een vloeistof is. Aardgas wordt aan de pomp per kilogram gewicht afgerekend, terwijl voor lpg per liter wordt betaald. De volledige installatie in de auto is ook verschillend. Net als bij lpg is het mogelijk om een auto naderhand om te bouwen voor gebruik op aardgas – meestal wordt gekozen voor een aardgasauto die volledig af fabriek wordt geleverd.
De prijs aan de pomp ligt op het ogenblik rond de 85 eurocent per kilogram. Aardgas wordt in de auto meegenomen in meerdere tanks, die in het ideale geval tussen de wielen in zijn geplaatst voor een goede gewichtsverdeling. Bij een aantal modellen liggen deze voor en achter de achteras, wat minder gunstig is voor het rijgedrag. Alhoewel er meestal minder dan 10 kilo aardgas in alle tanks samen gaat, weegt de installatie al snel 175 tot 200 kg. Het is slechts theorie dat de wegenbelasting gelijk is aan die van een benzineauto. Uiteindelijk wordt er meer betaald door het hogere totaalgewicht.
Wie gewend is aan krachtige diesel met een enorm koppel zal de haast sportieve prestaties lang niet altijd bij een aardgasauto terugvinden. Voorbeelden zijn de 1,4 liter achtklepper in de Fiat Fiorino en de oude tweeliter in de Volkswagen Caddy. Bepaald geen auto’s waarmee de stenen uit het wegdek worden getrokken.
Voordelen zijn er vooral in financiële en milieutechnische zin. De CO2-uitstoot van een motor op aardgas ligt gemiddeld 30 procent lager dan doe van een benzinemotor. De brandstofkosten per gereden kilometer zijn aantrekkelijk laag en voor bedrijven gelden –vanuit landelijke of regionale overheden– subsidiemogelijkheden.
Volkswagen claimt voor een Caddy een actieradius van 500 kilometer; dat is inclusief de afstand die op de 13 liter grote (nood)tank met benzine kan worden gereden. Dat geeft al aan dat een auto op aardgas prima als financieel aantrekkelijk alternatief kan worden ingezet op kortere afstanden, bijvoorbeeld voor stadsdistributie, of bij bedrijven en beroepsgroepen die hun klanten binnen een bescheiden straal hebben. Wie die relatieve beperking op de koop toeneemt, kan van rijden op aardgas beslist een positieve businesscase maken.
Voor particulieren is aardgas op dit moment gezien de beperkingen weinig interessant. Bovendien geldt er een flinke meerprijs voor auto’s op aardgas die door de lagere brandstofprijs moet worden terugverdiend. Bovendien bestaat er volledige onzekerheid over de restwaarde als de auto over een paar jaar wordt ingeruild. Bedrijven daarentegen kunnen in hun communicatie de aardgasauto inzetten als blijk van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
De Nederlandse netwerkbeheerders hebben samen het best dekkende aardgasnetwerk van de wereld. Maar omdat de voorraad aardgas eindig is, wordt er gekeken naar duurzame oplossing. Zo kan er biogas worden gemaakt uit slib, tuinafval, resten van groente en fruit, dierlijke restproducten zoals koeienmest en van afval op stortplaatsen. Dit gas wordt op dezelfde kwaliteit gebracht als aardgas en aan het netwerk toegevoegd.
In de toekomst zal dat meer en meer gebeuren. Net als groene stroom kan er groen gas worden afgenomen. De consument merkt er verder niets van. Voordelen zijn er legio. Groen gas komt uit een onuitputtelijke bron en is gunstiger voor het milieu dan fossiele brandstoffen.
Groen gas kan probleemloos worden getankt voor auto’s op aardgas. Omdat het gas is gemaakt uit biomassa, is de totale CO2-uitstoot slechts een fractie in vergelijking met benzine en diesel. Ook qua uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden komt groen gas gunstiger uit. Aan de pomp kan natuurlijk niet worden gekozen voor aardgas of groen gas. Dat doet een automobilist wel door een tankpas te nemen van bijvoorbeeld OrangeGas in samenwerking met Travelcard.