Expertisecentrum van start rond aparte lessen jongens
UTRECHT – Onderwijsadvies-organisatie APS begint een expertisecentrum rond de verschillen tussen jongens en meisjes in het onderwijs. Ook collega-organisatie CPS wil aan de slag met experimenten waarin beide groepen gedeeltelijk apart les krijgen.
Het expertisecentrum gaat in oktober van start en wordt een digitaal platform met een telefonische hulplijn.
„Op die manier kunnen scholen gebruikmaken van de expertise die hier bijeen wordt gebracht”, zegt algemeen directeur P. Velseboer van APS. „Ons doel is de bewustwording te vergroten dat jongens –zonder te generaliseren– anders leren dan meisjes en te bekijken hoe een school daarop zowel qua didactische werkvormen als qua organisatie kan inspelen.”
Het onderwerp houdt APS al lang bezig, zegt Velseboer. „Dat begon al met het bestuderen van de voor- en nadelen van de ‘verjuffing’ van het basisonderwijs.”
Dit schooljaar beginnen vijf havo/vwo-scholen met een verschillende benadering van mannelijke en vrouwelijke scholieren. Het CPS start een soortgelijk experiment. Overleg tussen beide organisaties is er nog niet geweest.
Besturenraadvoorzitter dr. W. Kuiper, die de afgelopen weken met een pleidooi voor gescheiden lessen een kleine mediahype veroorzaakte, zegt zich te verbazen over „de enorme hoeveelheid ongezouten negatieve en zelfs agressieve reacties vanuit het brede publiek op allerlei internetfora en op Twitter.”
Het gelijkheidsdenken in Nederland heeft „dogmatische trekjes” gekregen, stelt Kuiper vast. „Als je –hoe genuanceerd en voorzichtig ook– met de suggestie komt dat een volstrekt gelijke behandeling van beide geslachten wel eens voor beiden ongunstig zou kunnen zijn, dan kom je kennelijk aan een taboe. En wat het in de ogen van velen dubbel erg maakt, is dat deze suggestie door een christelijke organisatie werd gebracht.”
Kuiper vindt echter dat het juist in dit klimaat goed is dat christelijke organisaties zich stevig laten horen in het publieke debat. „Liever aanstoot geven dan onzichtbaar, onhoorbaar en dus irrelevant zijn.”