Meer treinen op Betuweroute
ZWIJNDRECHT (ANP) – Via de goederenspoorlijn Betuweroute, die de Rotterdamse haven verbindt met het Europese achterland, reden in de eerste 6 maanden van dit jaar bijna 50 procent meer treinen. Het waren er in totaal 12.150. Dat maakte Keyrail, de exploitant van de Betuweroute, donderdag bekend.
Keyrail schrijft de groei voor een deel toe aan de keuze van vervoerders om van de goederenspoorlijn Brabantroute te switchen naar de Betuweroute. Daarnaast werden er aanzienlijk meer kolen en erts per spoor vervoerd.
In het tweede kwartaal reden er gemiddeld 16 kolen- en ertstreinen per dag. Keyrail verwacht dat het kolentransport per spoor de komende jaren verder toeneemt door het besluit van de Duitse regering om de kerncentrales in het land gefaseerd te sluiten.
Dat er de afgelopen periode meer erts over het spoor ging, komt volgens de exploitant door het opkrabbelen van de automobielindustrie. Momenteel rijden er tussen de 450 en 510 treinen per week over de Betuweroute naar het Europese achterland. De verwachting is dat dit er tegen het eind van het jaar 600 zullen zijn.
Keyrail is eigendom van staatsonderneming ProRail (50 procent), en de havenbedrijven van Rotterdam (35 procent) en Amsterdam (15 procent). De exploitatie van de Betuweroute levert nog altijd geen winst op en kan vooralsnog niet zonder overheidssteun. Die situatie zal naar verwachting nog jaren duren.
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) is van plan Keyrail vanaf september 2013 voor een langere periode van minimaal tien jaar de exploitatieopdracht voor de Betuweroute te geven. Een van de redenen is dat er onder private partijen weinig interesse is om de zaak over te nemen.
Schultz voelt er ook veel voor om Keyrail landelijk verantwoordelijk te maken voor het beheer van al het goederenspoor in Nederland, liet zij in juni aan de Tweede Kamer weten.