Vrees voor chaos door km-heffing Duitsland
Tien Europese wegvervoersorganisaties, waaronder Transport en Logistiek Nederland, voorspellen een chaos in Duitsland door de introductie van de kilometerheffing op 31 augustus.
Er zijn nog zo veel aanloopproblemen rond de uitvoering van het systeem dat de organisaties lange rijen aan de grens verwachten en oneerlijke concurrentie. Ze hebben hierover gisteren een brief gestuurd aan de eurocommissarissen Bolkestein (interne markt) en Monti (concurrentieverhoudingen).
Vanaf 31 augustus moeten alle vrachtauto’s boven de 12 ton in Duitsland gemiddeld 12,4 eurocent per kilometer betalen voor het gebruik van de weg. De meeste vervoerders geven er de voorkeur aan de heffing te laten afboeken via een zogeheten On Board Unit (OBU). Dit is een kastje in de cabine, dat het aantal verreden kilometers automatisch registreert. Maar op dit moment, twee maanden voor invoering, is er nog geen enkel kastje beschikbaar.
Bovendien moeten de kastjes door een garage worden ingebouwd. Dit neemt per vrachtauto een dagdeel in beslag, terwijl de zomervakantie voor de deur staat. Alleen al in Nederland zijn er 35.000 kastjes nodig.
Het alternatief is om te betalen aan betaalzuilen aan de grens of bij tankstations. Hier verwachten de vervoerders enorm oponthoud. Nadeel is bovendien dat de chauffeur exact zijn route van tevoren moet intoetsen en daar dus niet meer van mag afwijken. Een tweede alternatief is betalen via internet, maar ook hier moet van tevoren de route worden aangegeven.
Het wordt daarmee onmogelijk om onderweg even om te rijden om ergens lading op te pikken. Beide alternatieven betekenen in de praktijk dat de vervoerder wordt opgezadeld met extra administratieve rompslomp en dus extra kosten.
De tien organisaties dringen er bij Bolkestein en Monti op aan om met Duitsland de problemen te bespreken. Ze willen de garantie dat er straks voldoende OBU-kastjes zijn. Lukt dat niet, dan moet de kilometerheffing worden uitgesteld, totdat Duitsland de zaak goed op de rails heeft.