„Lever maatwerk aan jongens en meisjes”
UTRECHT – De leerlingen genieten nog van hun zomervakantie, maar ondertussen laait de discussie over de juiste aanpak van jongens en meisjes in het onderwijs op. Is het aanbieden van gescheiden lessen een effectief middel tegen leerachterstanden van jongens?
Het voorstel voor gescheiden lessen voor jongens en meisjes van voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad kon maandag op niet al te veel bijval rekenen. Diverse onderwijs- en scholierenorganisaties vinden het te radicaal en sociaal niet wenselijk. Maar Kuiper hoeft niet te treuren: het ministerie van onderwijs blijkt al met zijn idee aan de slag te zijn. Na de zomer gaan vijf havo/vwo-scholen in onder meer Amsterdam, Culemborg en Eindhoven experimenteren met het verschillend benaderen van jongens en meisjes.
Onderwijskundige Jannet Maréchal van het onderwijsadviesbureau APS is nauw betrokken bij dit project. Ze benadrukt dat het niet zozeer gaat om het instellen van aparte jongens- of meisjesklassen, als wel om het leveren van maatwerk. „Literatuurstudies en hersenonderzoeken laten grote verschillen zien in de ontwikkeling van jongens en meisjes tussen de 12 en de 16 jaar. Dan is het van belang daarmee rekening te houden.”
Volgens Maréchal is het noodzakelijk dat docenten er zich goed van bewust zijn hoe zij de lesstof aanbieden aan jongens en meisjes. „Een wiebelende jongen krijgt tijdens de les nu misschien snel een vermaning van zijn docent om eens stil te zitten, maar die negatieve aandacht helpt hem niet veel verder. Hij heeft een andere benadering nodig om ervoor te zorgen dat hij de lesstof onder de knie krijgt.”
De deelnemende scholen aan het project zullen jongens en meisjes soms in aparte groepjes zetten bij bijvoorbeeld wiskunde, Engels of Nederlands, en een andere keer in dezelfde klas de lesstof op verschillende manieren instrueren. „Maatwerk blijft geboden, want je houdt jongensachtige meisjes en meisjesachtige jongens, die juist ook veel van elkaar kunnen leren.”
Het blijkt dat jongens vaker blijven zitten en minder vaak zonder vertraging een diploma halen dan meisjes. Jongens die met een havo/vwo-advies van de basisschool afkomen, zitten volgens Maréchal soms na een paar jaar opeens op het vbmo, of weten wat het is om een schooljaar een keer over te moeten doen. Om die reden zijn de vijf scholen die in samenwerking van het ministerie van Onderwijs en APS zijn geselecteerd ook alleen havo/vwo-scholen, stelt Maréchal.
„Dit onderzoek levert aan het eind van dit jaar een advies voor het ministerie, maar nog geen algemeen beleid. Wel hopen we op basis van pedagogisch-didactische experimenten in kaart te kunnen brengen wat voor de deelnemende scholen lijkt te helpen in de strijd tegen leerachterstand bij met name jongens.”