Medewerker Schiphol: Eerste hulp
Veel passagiers gaan slecht voorbereid op reis. „Voor Gambia moet je echt wel voorzorgsmaatregelen nemen.”
Op de eerste verdieping van vertrekhal 2, trap op, deur door, bevindt zich Airport Medical Services (AMS).
AMS levert vanuit de Travel Clinic voorlichting en vaccinaties aan passagiers, vliegend personeel en luchthavenmedewerkers. Verder biedt AMS 24 uur per dag eerste hulp.
Pakweg 30 procent van de AMS-bezoekers bestaat uit lastminutereizigers, legt senior verpleegkundige Karin Schram (53) uit. Zo nu en dan melden zich passagiers vlak voordat hun vlucht vertrekt. „Wij vragen andere klanten of deze mensen eerst mogen. Het is nog nooit gebeurd dat iemand door ons zijn vlucht miste.”
Nog steeds gaan veel mensen op reis zonder goede voorlichting vooraf. Vooral Gambia is de laatste tijd berucht. „Je kunt daar voor een prikkie naartoe. Het land ligt echter wel in Centraal-Afrika, waar malaria heerst. Gambia is echt geen Zuid-Frankrijk. Gelukkig komen de meeste mensen er op tijd achter dat ze malariaprofylaxe nodig hebben. Onze apotheek kan deze direct leveren.”
De Travel Clinic op de luchthaven Schiphol krijgt per jaar zo’n 23.000 klanten over de vloer voor vaccinatie en persoonlijk reisadvies. Reizigers kunnen daarvoor meestal ook bij de huisarts of de GGD terecht. Het voordeel van vaccineren bij Airport Medical Services is de expertise van deze organisatie. „Wij weten van ieder land ter wereld wat er nodig is aan vaccinaties, medicatie tegen malaria en andere algemene voorzorgsmaatregelen.”
Bij AMS werken zo’n negentig mensen. „Een topbaan”, vindt de verpleegkundige. „Geen dag is hetzelfde. Zo heb je geen enkele klant, zo moet je ineens een compleet islamitisch gezin uit Suriname op doorreis naar Mekka van prikken voorzien.”
Dit is het zevende deel in een serie over Schipholmedewerkers.