Opinie

Commentaar: Hogere tarieven voor mobiel internet

Gebruikers van smartphones zijn in beroering. Smartphones –mobiele telefoons waarbij alles draait om mobiel internet– zijn mateloos populair. Voor gebruikers ervan zijn gewoon bellen en sms’en bijzaak geworden. Het draait bij de smartphone vooral om de makkelijke applicaties waarmee gebruikers gratis kunnen chatten, internetbellen en internetten.

3 August 2011 11:34Gewijzigd op 14 November 2020 16:02

Telecomproviders zoals KPN, Vodafone en T-mobile hebben jaren geleden ongelooflijk veel geld geïnvesteerd in een snel en betrouwbaar netwerk voor mobiel internet. Die bedragen zijn nog lang niet terugverdiend. Het lukte de aanbieders van mobieltjes nauwelijks om consumenten te verleiden tot mobiel internet, maar door de komst van de iPhone van Apple is het telefoonlandschap onherkenbaar veranderd. De providers roken hun kans en probeerden klanten te lokken met prachtige aanbiedingen. Grote kortingen op mobiele telefoons en goedkope abonnementen waarmee onbeperkt geïnternet kon worden. Het kon niet op en de consument hapte toe.

Maar met de welhaast onbeperkte mogelijkheden voor mobiel internetten kwamen er ook allerlei diensten om gratis te chatten (Whatsapp) en te bellen (Skype). Voor de providers is dat een dubbele strop: ze ontvangen beduidend minder inkomsten uit bellen en sms’en, terwijl het goedkope datagebruik explosief groeit. Inmiddels hebben KPN en Vodafone hun tarieven flink aangepast en deze week volgde ook T-Mobile. Ze bieden geen goedkoop onbeperkt internet meer aan en de prijs voor de databundels wordt flink verhoogd.

Mobiele internetters zijn boos en voelen zich bedrogen, mede omdat je moeilijk kunt zien hoe groot je verbruik en dus hoe hoog je kosten zijn. De verontwaardiging is begrijpelijk: eerst wordt iedereen met mooie reclames verleid tot mobiel internetten en vervolgens gaat de prijs omhoog. Daar komt bij dat de telecombedrijven op z’n minst de verdenking op zich laden dat ze met die nieuwe klanten snel nog wat winst willen behalen, voordat er andere, goedkope alternatieven komen. Die zijn immers al volop in de maak: kabelbedrijven en netwerken van aanbieders van gratis wifi. Het ligt dus voor de hand dat deze tariefsverhoging de opmaat is naar een nieuwe concurrentieslag op de telecommarkt.

Maar de noodzaak om de abonnementen aan te passen bewijst ook hoe sterk het gebruik van mobiel internet de afgelopen jaren is gegroeid. Er is geen reden om aan te nemen dat die trend snel zal ombuigen.

Dat grootverbruikers die onderweg film en tv kijken of foto’s op hun profielsites plaatsen daarvoor de rekening krijgen, draagt ertoe bij dat mensen bewuster omgaan met hun mobieltje. Dat is niet verkeerd, want juist dat terrein ligt nog braak bij de telecomproviders. Hoewel er alom onrust heerst over de manier waarop met name kinderen en jongeren via mobiel internet in aanraking komen met onverantwoord materiaal, bieden de providers maar zeer beperkt mogelijkheden om je daar tegen te beschermen. Laten ze die handschoen oppakken en zich juist onderscheiden van hun concurrenten door voor het nieuwe tarief ouders en kinderen ook extra filters en controle­instrumenten te bieden.

Meer over
Commentaar

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer