Macintosh zet Halfords in etalage
MAASTRICHT (ANP) – Detailshandelsconcern Macintosh heeft Halfords in de etalage gezet.
De activiteiten passen niet meer bij de Maastrichtse onderneming, die zich verder wil richten op zijn schoenen- en wooninrichtingswinkels. Wat Halfords moet kosten, werd woensdag niet bekendgemaakt. Macintosh verwacht wel financieel wijzer te worden van de verkoop, maar een verkoopprijs werd niet genoemd woensdag.
Halfords verkoopt in de 143 Nederlandse en zeven Belgische vestigingen onder meer auto- en fietsonderdelen en accessoires. In 2010 behaalde het onderdeel een omzet van 105 miljoen euro en een bedrijfsresultaat van 1 miljoen euro. Geheel onverwacht komt de aankondiging niet. Macintosh, bekend van winkelketens als Kwantum, Scapino en Dolcis, verkocht eerder dit jaar al BelCompany aan Vodafone. Analisten vroegen zich toen al openlijk af wanneer Halfords aan de buurt zou zijn.
„Halfords heeft een te beperkte omvang binnen onze portfolio om als zelfstandige sector voort te zetten”, aldus topman Frank De Moor. Hij roemt de „mooie onderneming”, maar benadrukt dat de toekomst van Macintosh in Fashion en Living ligt.
De verkoopopbrengst zal dan ook ten goede komen aan deze bedrijfsonderdelen. Macintosh wil niet alleen nieuwe overnames kunnen doen, maar ook nieuwe winkelformules ontwikkelen en op eigen kracht groeien.
Macintosh gaat in september met het verkoopproces van start en hoopt nog voor 2012 een overeenkomst te kunnen sluiten met een koper. Per direct zullen de resultaten van Halfords niet meer in de kerncijfers van de onderneming worden meegenomen.