Duitsers verdeeld over nut schrijfonderwijs
BONN – Moeten kinderen nog leren schoonschrijven? Over die vraag breken Duitse onderwijsgevenden en politici zich het hoofd. Volgens sommigen is het schrijfschrift onnodige ballast, volgens anderen zou de teloorgang ervan culturele verarming betekenen.
Duitse pedagogen debatteren al decennia over het gewenste schrijfonderwijs. Ze constateren dat het voor leerlingen gemakkelijker is het drukschrift te leren. Een organisatie van basisscholen wil het onderwijs in schoonschrijven zelfs helemaal afschaffen.
De handschriften werden steeds onleesbaarder, noemt een directrice als reden waarom haar school het schoonschrijven inmiddels afschafte. Het huidige schrijfonderwijs is volgens critici een kwelling, met een vaak erbarmelijk resultaat.
De voorstanders van afschaffing wijzen erop dat aan elkaar schrijven in landen zoals Engeland en Spanje niet gebruikelijk is en in Zwitserland steeds meer in onbruik raakt.
In Duitsland is Hamburg de eerste stad waar de verplichting om leerlingen te leren aan elkaar te schrijven, is opgeheven. De scholen mogen er kiezen wat ze kinderen in de eerste klassen bijbrengen: schrijfschrift, drukschrift of het basisschrift.
Het basisschrift is gebaseerd op drukletters. De meeste letters krijgen echter een boogje aan het eind, zodat ze toch met elkaar verbonden kunnen worden. Dat laatste is echter niet verplicht. Het nieuwe handschrift moest leesbaar zijn, individuele vrijheid bieden en sneller en zonder verkramping aan te leren zijn.
De christendemocraten keren zich tegen het loslaten van het schoonschrijven. Volgens de CDU komt het plan uit de koker van linkse pedagogen die individuele vrijheid hoog in het vaandel hebben staan. Ook de liberale FDP is kritisch: de schrijftechniek als cultuurverworvenheid komt in gevaar.
Volgens voorstanders van het basisschrift hoeft het schoonschrijven niet helemaal te verdwijnen: het kan een optie binnen het kunstonderwijs worden.