Frustratie over ratjetoe aan bagageregels vliegtuig
SCHIPHOL-RIJK – Het valt niet mee. Het ratjetoe aan bagageregels van luchtvaartmaatschappijen leidt bij passagiers meer en meer tot verwarring. En frustratie.
De zomervakantie staat weer voor de deur. Zon, strand en zee lokken. Veel vakantiegangers nemen de wijk met auto, trein of vliegtuig. Schiphol noteert binnenkort weer de drukste dag van het jaar, met dik 170.000 passagiers.
Niet altijd is de reis een onverdeeld genoegen. Onder reizigers bestaat grote onduidelijkheid over de regels rond bagage, concluderen de zakenreisorganisatie ATP Corporate Travel en de Consumentenbond. Bagageregels en -toeslagen verschillen sterk per maatschappij.
Luchtvaartmaatschappijen hangen steeds vaker een prijskaartje aan tassen en koffers. Bagage blijkt een aardig duit op te leveren. Luchtvaartbedrijven verdienden vorig jaar ruim 15 miljard euro aan bijkomende kosten, bijna een verdubbeling vergeleken met 2008.
Elke maatschappij hanteert haar eigen regels. De ene beperkt het aantal kilo’s, een andere limiteert het aantal stuks bagage dat bij de ticketprijs is inbegrepen. Soms moeten reizigers bij het inchecken fors dokken als ze hun koffer niet van tevoren hebben aangemeld.
R. Schuurman klaagde bij de Consumentenbond over de stengere regelgeving. Zijn twee koffers bevonden zich samen onder het maximumgewicht. „Eén koffer overgewicht, één ondergewicht. Twee jaar geleden was dat geen probleem. Nu moet je in een drukke vertrekhal je koffers overpakken.”
KLM hanteert een woud aan regels. De hoeveelheid bagage varieert per bestemming én per klasse. Hoofdlijn is dat een reiziger in economyclass één koffer voor het laadruim mag meenemen tot 23 kilo, in businessclass twee stuks van elk 32 kilo.
Transavia heeft de bagageregels begin april aangescherpt. Passagiers mogen tegen betaling maximaal vijf koffers meenemen met een gezamenlijk gewicht van 50 kilo voor het laadruim. Als handbagage is één stuk en één jas toegestaan. Bij easyJet is één tas van 20 kilo per passagier toegestaan. Elke extra tas kost 30 euro extra.
„Zelfs ervaren zakenreizigers kunnen er geen touw meer aan vastknopen”, zegt Jeroen van Hest, hoofd marketing van ATP Corporate Travel. „Laat staan de vakantieganger, die één of twee keer per jaar in het vliegtuig stapt.”
Van Hest pleit voor uniforme regels van de IATA of de Association of European Airlines. „Heldere afspraken over het aantal kilo’s en de eventuele toeslag bij overbagage zijn in het belang van de reiziger.” De klantvriendelijkheid is vaak ver te zoeken, vult Sandra de Jong van de Consumentenbond aan. Jaarlijks krijgt ze een reeks klachten. De bond is een campagne gestart om reizigers op hun rechten te wijzen. „We willen maatschappijen dwingen de klantvriendelijkheid te verbeteren. Er moet snel een eind komen aan deze situatie.”
Een goede voorbereiding voorkomt veel ellende. En het overpakken van koffers in de vertrekhal onder het oog van tientallen wachtenden.