Consument

Aandacht voor eerlijke producten neemt toe

GORINCHEM – De aandacht voor fairtrade, eerlijke producten, in de gereformeerde gezindte lijkt toe te nemen.

Redactie economie
22 June 2011 12:31Gewijzigd op 14 November 2020 15:31
Foto ANP XTRA
Foto ANP XTRA

Woord en Daad presenteerde dinsdag een vergelijkend opinieonderzoek onder haar eigen achterban waaruit blijkt dat de aandacht van donateurs van de ontwikkelingsorganisatie voor fairtradeproducten en eerlijk handelen tussen 2008 en 2011 is toegenomen. Het onderzoek sluit aan op de bewustwordingscampagne ”Eerlijk handelen, samen doen” die Woord en Daad tussen 2008 en 2010 voerde.

Het aandeel mensen in de achterban van de organisatie dat tijdens het boodschappen doen wel eens of regelmatig fairtradeproducten koopt, nam de afgelopen drie jaar toe van 44 procent naar 59 procent.

Bijna de helft, 48 procent van de ondervraagden, gaf aan meer over het thema eerlijke handel na te denken. Zo’n 52 procent liet weten er niet meer, maar ook niet minder over te zijn gaan nadenken. Voor 0,7 procent is het thema de afgelopen drie jaar minder relevant geworden.

De betrokkenheid bij eerlijk handelen in de achterban van Woord en Daad is hoger dan die onder de Nederlandse bevolking, blijkt uit een vergelijking met andere onderzoeken op dit gebied. Onder Nederlandse huishoudens steeg dit in twee jaar met 11 procent, onder de Woord en Daad-achterban met 15 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer