Hyves kostte TMG 53 miljoen euro
AMSTERDAM (ANP) – Telegraaf Media Groep (TMG) heeft voor Hyves een totale overnamesom van 53 miljoen euro betaald. Dat schrijft medeoprichter van de sociale netwerksite Raymond Spanjar in een donderdag verschenen boek over het bedrijf.
TMG nam Hyves eind vorig jaar over. Het bod van de uitgever was ‘cash and debt free’. Dat betekent dat de schulden van de prijs worden afgetrokken en het banktegoed erbij wordt opgeteld. Boekhoudkundig rekent TMG daardoor met een uitbetaling voor Hyves van 43,7 miljoen euro.
Voordat de deal met TMG definitief werd beklonken, werd Hyves door de jaren heen al door een flink aantal partijen benaderd. Onder de geïnteresseerden bevonden zich PCM, Wegener, Sanoma, RTL en het Amerikaanse Myspace.
Ook met de Amerikaanse MTV-moeder Viacom werden „zeer vergevorderde overnamegesprekken” gevoerd die pas op het laatste moment afketsten. Gigant Facebook, de grootste sociale netwerksite van de wereld, heeft Hyves volgens Spanjar echter nooit benaderd.
Spanjar doet zijn onthullingen in het boek ‘Van 3 naar 10.000.000 vrienden’, over de geschiedenis van Hyves. De medeoprichter, die de netwerksite samen met Floris Rost van Tonningen en Koen Kam opzette, trekt zich terug uit de onderneming.