„Bank komt klant te weinig tegemoet na misbruik pas”
Banken schepen mensen wier bankpas is misbruikt, te vaak af. Dat heeft de Consumentenbond donderdag gezegd. De bond krijgt tientallen klachten per maand.
Het gaat om mensen van wie ongevraagd geld van de bankrekening is afgeschreven. Dieven hebben dan kennelijk misbruik gemaakt van de pas of pincode. „Wie dat aan de bank meldt, krijgt aanvankelijk meestal geen schadevergoeding”, aldus een woordvoerster van de Consumentenbond. „De bank zegt dat de klant eerst maar eens haar onschuld moet bewijzen. Dat is onterecht, want de bewijslast ligt bij de bank. Dat staat gewoon in de bankvoorwaarden.”
De bond vindt dat die voorwaarden moeten worden aangescherpt. De bank moet meer doen om aan de bewijsplicht te voldoen. „Als blijkt dat een fraudeur de pincode in één keer juist heeft ingetoetst, vindt de bank nu al dat de consument onzorgvuldig is geweest. Nogal makkelijk, want er zijn tegenwoordig manieren om de code te strippen van de kaart.”
De Consumentenbond vindt bovendien dat de bankvoorwaarden duidelijker moeten worden. „De voorwaarden zijn bovendien zo cryptisch, dat mensen er geen bal van begrijpen. Die zouden in gewonemensentaal geschreven moeten worden”, aldus de woordvoerster.