De loper ligt uit voor Lexus CT200h
De uitgebreide service voor iedere Lexus wordt toepasselijk ”Red Carpet Treatment” genoemd. Het merk rolt de rode loper nu ook uit voor de compacte CT200h.
De topmerken beperkten zich lange tijd tot grote modellen, maar zeker op de Europese markt groeit de afzet van compacte hatchbacks. Lexus was daar tot nu toe nog niet in vertegenwoordigd, maar doet met de nieuwe CT200h een serieuze poging. Een poging die in Nederland meteen effect heeft omdat de hybride techniek zorgt voor belastingvrijstelling en het laagste tarief voor bijtelling bij zakelijk gebruik.
Waar auto’s zoals de BMW 1-serie en Audi A3 het in Europa vooral van de zuinige dieseluitvoeringen moeten hebben, heeft Lexus bij zijn instapmodel uitsluitend de hybride aandrijflijn, afkomstig van de Toyota Prius, in de aanbieding. Onder de motorkap huist de 1,8 liter benzinemotor die met 99 pk een zeer bescheiden vermogen levert. Maar op het moment dat er extra acceleratiekracht wordt gevraagd, springt de 82 pk sterke elektromotor bij. Bij gas los en remmen functioneert de elektromotor als dynamo en wint hij energie terug die weer wordt opgeslagen in de accu’s. Bovendien kent de CT200h net als de Prius de mogelijkheid om over een afstand van maximaal een paar kilometer volledig elektrisch te rijden – mits het gaspedaal niet te snel wordt ingetrapt.
Tot zover de vergelijking met de Prius, want Lexus heeft van zijn compacte vijfdeurs een model gemaakt dat volledig aansluit bij de eigen filosofie. Een technische aanvulling maakt het mogelijk dat de reacties op het gaspedaal worden aangepast. Er zijn drie standen die een duidelijk verschil maken. Ondanks dat is de Lexus in alle afstemmingen een behoorlijk dynamisch rijdende auto met een uitstekend onderstel. Er zitten zelfs extra stangen bij de wielophanging die ongewenste carrosseriebewegingen tegengaan. Een oplossing die tot voor kort alleen als dure optie door Porsche werd geleverd.
Aan het prettige onderstel, dat waar nodig zeer comfortabel is, voegt Lexus ook de bekende stilte in het interieur toe. Nu is een hybride aandrijflijn van zichzelf al weinig rumoerig, maar Lexus weet die dan ook nog eens te verpakken in een carrosserie die optimaal is geïsoleerd. De auto geeft daardoor nog meer het gevoel dat je over de weg glijdt. Dat zorgt ervoor dat Lexus, ondanks het gebruik van de techniek uit de Prius, met deze CT een geheel eigen auto neerzet. Voor het verbruik is er wel weer een parallel. De gunstige 1 op 24,4 die in de folder als gemiddelde wordt voorgehouden, blijkt in de praktijk op 1 op 16,7 te liggen.
De inrichting van het interieur past bij Lexus. Hier en daar is er wat gelijkenis met de BMW 1-serie. Wat materialen en afwerking betreft houdt Lexus ook bij dit compacte model aan zijn hoge standaard vast. De Luxury Line heeft als topversie zelfs een toefje hout op het dashboard, dat helaas niet over de portieren wordt doorgetrokken. Het navigatiescherm klapt uit de bovenkant van het dashboard omhoog. Iedere CT200h heeft uitstekende voorstoelen die opmerkelijk goed aan de zijkant ondersteunen en op zowel korte als lange ritten veel comfort bieden.
Het uiterlijk is even wennen. Vooral de manier waarop de achterruit optisch in de achterste zijruiten wordt voortgezet vraagt enige gewenning.
Het model toont relatief laag, wat weinig goeds voorspelt voor de hoogte in het interieur. Toch blijkt die vrees ongegrond. Zelfs op de achterbank kunnen twee volwassenen prima zitten. Uiteraard kan de bank in twee delen worden neergeklapt tot een vlakke laadvloer. Deze ligt relatief hoog, omdat onder een deel van de vloer van de bagageruimte de extra accu’s zijn gehuisvest. Desondanks is het opmerkelijk dat de CT200h met een bagagevolume van 375 tot 985 liter tussen zijn segmentgenoten prima meekan.
In principe levert Lexus de CT200h in één uitvoering die 28.950 euro kost. Dat is een bedrag zonder bpm, terwijl er ook geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Afhankelijk van de gekozen wielmaat heeft de auto een CO2-uitstoot van 87 tot 94 g/km. Als gevolg daarvan krijgt de zakelijke gebruiker slechts 14 procent bijgeteld. Dat speelt Lexus in Nederland in de kaart. Wel zijn er drie optiepakketten om de auto verder compleet te maken, met de Luxury Line als topper die dan op 37.500 euro uitkomt.
geluid ++
De hybride aandrijflijn is voldoende krachtig en tegelijk prettig stil, waardoor het comfort in deze compacte Lexus op een zeer hoog niveau ligt.
interieur ++
De inrichting van het interieur is mede dankzij de materiaalkeuze en de afwerking van grote klasse. Speciale vermelding verdienen de uitstekende stoelen.
verbruik -
Het brandstofverbruik van een hybride ligt in de praktijk veelal hoger dan in de folder wordt opgegeven, mede omdat de voordelen op de snelweg gering zijn.
motor +/-
Lexus koppelt de aandrijflijn aan een continu variabele transmissie (cvt) die zonder stappen schakelt. Bij snel accelereren klimt de motor kortstondig hoog in toeren.
bagage +
Ondanks de hoge vloer van de bagageruimte blijkt het bagagevolume van de hatchback behoorlijk mee te kunnen in het middenklassesegment.
Topsnelheid
180 km/h
Acceleratie
10,3 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 op 16,7
CO2-uitstoot
94 g/km