Hoornbeeck College trekt erop uit met trainingen
Het Hoornbeeck College trekt eropuit. Docenten die dat willen én kunnen, gaan hun kennis en ervaring inzetten tijdens trainingen en cursussen in de achterban én daarbuiten. „De kerkenraad die de catechisatielessen pedagogisch en didactisch wil verbeteren, is van harte welkom. Maar ook het bedrijf buiten de kring dat zijn personeel wil coachen.”
KCHC. Een nieuwe afkorting die staat voor: Kenniscentrum Hoornbeeck College. De vier letters vallen geregeld in het gesprek met Albert van Hell en Ria Wassink, als docent, trainer en coach verbonden aan het kenniscentrum.
De aanzet ertoe was alweer vier jaar geleden. Van Hell: „We hebben toen onze stagebegeleiders in het werkveld voor het eerst uitgenodigd om op onze school in het kader van competentiegericht opleiden een training te volgen. Daarbij ging het om vaardigheden zoals feedback geven, begeleiden en beoordelen. De reacties waren positief.”
De volgende stap was het aanbieden van trainingen op locatie, buiten de school. Daar heeft het Hoornbeeck vooral de afgelopen twee jaar ervaring mee opgedaan. Van Hell: „Zo hebben we een cursus teamteaching gegeven aan onze collega’s op het Van Lodenstein College in Barneveld.” Wassink: „Maar we zijn ook actief geweest in zorginstellingen, zoals Bartimeüs in Doorn, Johanniter Opvang in Bennekom en De Wijngaard in Bosch en Duin, waar onze studenten stage lopen. Er blijkt grote behoefte te zijn aan trainingen en cursussen om de eigen vaardigheden te professionaliseren.”
In het rijtje cursussen past ook een reeks bijeenkomsten voor ouders. Van Hell: „Enkelen van onze collega’s hebben avonden over opvoedingsondersteuning verzorgd. De thema’s waren heel concreet. Bijvoorbeeld: Hoe ga ik met mijn puber om? De belangstelling was groot.”
Wat is de verbindende schakel in alle activiteiten? Van Hell: „Er lopen hier docenten met veel kennis van hun vak. In eerste instantie zijn zij er natuurlijk om les te geven aan onze studenten, maar waarom zou je die kennis en ervaring binnen de school houden? Dat heeft ons op het idee gebracht ermee naar buiten te treden.”
Voordat dat met succes kon, moest er intern op het Hoornbeeck het nodige gebeuren. Wassink: „Verschillende docenten hebben zelf een cursus of opleiding gevolgd, bijvoorbeeld op het gebied van gesprekstechnieken, groepsdynamica, omgaan met feedback, coaching en het maken van een persoonlijk ontwikkelingsplan. Om alle kennis en ervaring bij elkaar te brengen, hebben we het KCHC opgericht. Het centrum fungeert als vraagbaak, maar ook als aanjager.”
Het Hoornbeeckduo realiseert zich dat niet elke mbo-docent het leuk vindt om ook aan groepen buiten de school les te geven. „Daarom dringen we niemand iets op. Collega’s moeten het zelf willen en kunnen. Wel blijkt dat het positief werkt op de motivatie van collega’s. Degenen die tot nu toe ergens een cursus of training buiten de deur hebben verzorgd, komen enthousiast terug. Ze ervaren het als een welkome afwisseling van hun werk op school.”
Tot nu toe bleven de cursusactiviteiten beperkt tot de sectoren zorg, welzijn en onderwijs op het Hoornbeeck. „Als het aan ons ligt, gaan ook de sectoren economie en techniek meedoen. Ook daar zit een enorme vracht aan kennis en ervaring,” stellen Van Hell en Wassink.
Met de ervaringen van afgelopen jaren op zak wil het Hoornbeeck vanaf komend cursusjaar professioneel de boer op met zijn cursusaanbod. „Er komt een wervingsfolder en we kondigen ons aanbod op de website van de school aan. Het zal zeer gevarieerd zijn: trainingen op het gebied van assertiviteit en bestrijding van faalangst, cursussen om stagiairs beter te begeleiden, intervisie- en coachingstrajecten voor individuele werknemers of zelfs het complete personeelsbestand van een bedrijf of instelling, bijeenkomsten over opvoedingsvragen voor ouders en schoolbesturen. Ook kerkenraden hebben we op het oog. Als zij meer willen weten over omgaan met orde en gezag of hun catechisatielessen pedagogisch en didactisch willen verbeteren, zijn ze van harte welkom.”
Een van de prioriteiten is het inschakelen van de andere locaties van het Hoornbeeck bij het kenniscentrum. Van Hell: „De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het tot nu toe vooral een project van de locatie Amersfoort is geweest. We willen dat graag uitbreiden naar de andere vier vestigingen in het land. Zo hebben we een cursusaanvraag vanuit Zeeland gekregen.” Wassink: „Een van onze slogans is: Power in de regio. We willen met ons cursusaanbod door het hele land zo dicht mogelijk bij de klant zitten.”
Wat doelgroepen betreft, ziet het duo veel nieuwe mogelijkheden. „We denken aan bedrijven, instellingen, schoolbesturen en kerkenraden. Je ziet overal in de achterban behoefte aan professionalisering. Maar ook klanten buiten eigen kring kunnen en willen wij van dienst zijn.”
Wat de prijzen betreft, denkt het Hoornbeeckduo „concurrerend” te zijn voor de vele spelers op het cursusveld. Van Hell: „We vragen 450 euro per dagdeel voor een groep van maximaal twaalf cursisten. Voor dat bedrag komt er één trainer. Is de groep groter, dan moeten we meerdere trainers inschakelen. Ik denk dat we daarmee een scherpe prijs hebben ten opzichte van andere aanbieders.”
Recent startte het Hoornbeeck het lectoraat identiteit, dat onderzoek gaat doen naar onder meer de morele vorming van jongeren. Lector dr. Wim Fieret kondigde aan daarbij ook te denken aan het geven van cursussen aan ouders, leraren, schoolbesturen en kerkenraden. Is er sprake van overlapping met het KCHC?
Van Hell: „We hebben nog geen overleg met elkaar gehad, maar het is goed mogelijk dat we in de toekomst gaan samenwerken. We zitten uiteindelijk onder hetzelfde dak.”
Het Hoornbeeck College is niet de enige orthodox-christelijke onderwijsinstelling die zich begeeft op de markt van cursussen en trainingen. Ook Driestar Educatief in Gouda en de Christelijke Hogeschool Ede doen dat. Wassink en Van Hell hebben er geen contact mee gehad. „Wij denken dat we een andere markt aanboren dan zij, dus bang voor dubbelloop of concurrentie zijn we niet direct.”
Scholen, zeker in het mbo en hbo, worden steeds meer als bedrijven gezien die zelf de broek moeten ophouden. Is er daarom voor het Hoornbeeck ook een commercieel motief om de cursussen en trainingen te geven? Wassink en Van Hell kijken elkaar aan: „Dat is niet ons primaire doel. Maar dat deze activiteiten geld opleveren, is natuurlijk mooi meegenomen.”