„Regels veetransport moeten scherper”
Veetransporten in de Europese Unie mogen in de toekomst niet langer duren dan negen uur. Daarna moeten dieren verplicht in de vrachtwagen elf uur kunnen rusten. Vervolgens mogen zij nog eens negen uur vervoerd worden.
Dat is de kern van een nieuw voorstel van eurocommissaris Byrne (Volksgezondheid en Dierenwelzijn). Als het voorstel wordt aangenomen, heeft dat grote gevolgen voor Nederlandse exporteurs. Het zou zelfs het einde kunnen betekenen van Nederlandse parmaham.
Byrne komt met zijn voorstel, dat hij eind volgende maand officieel zal presenteren, grotendeels tegemoet aan het voltallige Europees Parlement. Dat pleitte eerder deze maand voor veel strengere regels voor veetransporten.
Het parlement en de EU-lidstaten moeten nog instemmen met de voorgestelde regels. Nederland, Duitsland en Denemarken pleiten ook voor een verscherping. Spanje, Italië en Ierland willen de huidige regel handhaven om gedurende maximaal 29 uur dieren te mogen vervoeren.
Volgens Europese bronnen in Brussel denkt Byrne op het gebied van de duur van transporten een compromis te hebben gevonden dat uiteindelijk voor iedereen aanvaardbaar is. De Ierse eurocommissaris stelt daarnaast ook voor om dieren in vrachtwagens tot 40 procent meer ruimte te geven. Dieren moeten ook verplicht in de wagen rusten. Veel ongelukken met dieren gebeuren juist bij het in- en uitladen.
Chauffeurs dienen verder veel specifiekere logboeken bij te houden dan nu het geval is. Ook dient een waarschuwingssysteem in de cabine hen te waarschuwen als de temperatuur in de vrachtwagen te hoog oploopt. Daarnaast moeten alle chauffeurs een speciale opleiding volgen.
Voor pluimvee komen er minder strenge regels, waardoor er weinig ten opzichte van nu zou veranderen. Voor jonge dieren komen er wel zeer strenge regels, zoals een verbod op vervoer over meer dan 50 kilometer.
Nederlandse exporteurs voeren per jaar 500.000 varkens uit naar Italië. Als de dieren daar worden geslacht, kan hun ham het exclusieve predikaat parmaham krijgen. Door de veel strengere regels dreigen de kosten voor de uitvoer van Nederlandse varkens, speciaal voor dit doel, veel te hoog op te lopen.
LTO-Nederland noemt de plannen een goede zaak voor het dierenwelzijn, maar pleit wel voor een goede controle. Volgens de Nederlandse landbouworganisatie wordt het vervoer van vee door de nieuwe regels duurder. „Bedrijven zullen technisch betere trucks gaan gebruiken, waar minder dieren in kunnen.”
De woordvoerder denkt dat op termijn de export van levende dieren over langere afstanden zal verminderen. Dat betekent dat er in Nederland meer varkens zullen worden geslacht.
Ook een woordvoerder van Productschappen Vee, Vlees en Eieren voorziet dat er in Nederland meer varkens worden geslacht. „Het is een optelsom. Door de beperkingen aan het transport zal het vervoer duurder worden.” Hij vindt het moeilijk te zeggen wat de gevolgen precies zullen zijn.