Economie

Philips wil markt platte televisies domineren

Het elektronicaconcern Philips wil nog dit jaar een aandeel van 25 tot 30 procent verwerven in de markt voor platte televisies. Dat heeft Rudy Provoost, vice-president van Philips Consumer Electronics voor Europa, woensdag gezegd op een bijeenkomst in Noordwijk.

ANP
12 June 2003 08:25Gewijzigd op 14 November 2020 00:22

Philips showde daar allerlei nieuwe producten, zoals de Mirror TV. Dit platte, zogeheten LCD-scherm is zowel een spiegel als een digitale televisie. Wie voor de Mirror TV staat, kan zowel zijn stropdas strikken als het laatste nieuws bekijken. Philips verwacht de spiegeltelevisies in eerste instantie vooral te verkopen in de hotelbranche. De onderneming praat onder meer met de Japanse hotelketen Okura, die ook een vestiging in Amsterdam heeft. „We verwachten dat de consumentenversie van de Mirror TV klaar is in 2005”, vertelde Provoost.

Volgens de directeur is uit eigen onderzoek gebleken dat consumenten de spiegeltelevisie vooral een aanwinst vinden in de bad- en slaapkamer en in de sportruimte. Wat de spiegeltelevisie gaat kosten, is nog niet bekend.

Uit marktonderzoek van bureau GfK Marketing Services bleek onlangs dat het totale aantal verkochte platte tv’s in 2002 is gestegen tot 11.600, drie keer zo veel als een jaar eerder. De omzet in platte televisies nam met ruim 130 procent toe tot 53 miljoen euro. Hoewel de verkoop van onder meer plasma- en LCD-televisies nog fors achterblijft bij de ’gewone’ kleurentv’s, verwacht Philips dat de groei in platte tv’s dit jaar „spectaculair” doorzet. Het concern introduceert dan ook dertien nieuwe modellen.

Verder zet Philips in op de ontwikkeling van breedbandtechnologie en -diensten, zoals internet op televisie. Het elektronicaconcern is sinds eind mei betrokken bij een proefproject in Singapore, waarbij dertig appartementen worden uitgerust met allerlei vormen van draadloze communicatie. „Het initiatief komt van de lokale overheid. Philips is een van de deelnemende bedrijven”, zei Provoost. Na een halfjaar evalueren de deelnemers de ervaringen van de bewoners.

In Europa verschilt het gebruik van breedband sterk per land. De verdere ontwikkeling van breedbandtechnologie en het aanbod van breedbanddiensten is pas interessant bij een marktpenetratie van minimaal 30 procent, stelde Provoost woensdag. Hij noemde Spanje als voorbeeld van een land dat zich in de voorhoede beweegt. „Er zijn nu circa 1 miljoen ADSL-gebruikers.” In Spanje werkt Philips samen met het telecomconcern Telefónica.

Philips zoekt actief naar partners die het breedbandgebruik kunnen versnellen. „In de meeste Europese landen praten we met de grote telecombedrijven”, vertelde Provoost. In Nederland werkt Philips al samen met KPN. „Samen hopen we de markt een impuls te geven.” In het vierde kwartaal van dit jaar introduceren de twee bedrijven pakketten die bestaan uit ADSL-verbindingen en Philips-apparatuur. De verkoop geschiedt via de Primafoon-winkels van KPN.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer