Horeca herstelt over de hele linie
DEN HAAG (ANP) – Nederlandse cafés, snackbars, restaurants en hotels hebben in de eerste drie maanden van dit jaar goed gedraaid. De omzet groeide eerder al, maar dat was vooral dankzij prijsverhogingen waardoor er toch meer geld kan binnen komen ook al wordt er minder verkocht. Nu is er sprake van echte groei, want zonder prijsverhogingen bleven de omzetplussen ook overeind.
Voor restaurants was het voor het eerst in meer dan drie jaar tijd dat er daadwerkelijk meer werd verkocht. Cafetaria’s boekten de grootste groei vergeleken met een jaar eerder, café’s de kleinste.
Volgens econoom Peter Hein van Mulligen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werd het ook wel eens tijd dat de horeca een sprong voorwaarts maakte. „Ze hebben een paar hele slechte jaren achter de rug.” De horeca is volgens hem een sector die bij uitstek gevoelig is voor recessies. „Als het wat slechter gaat, wordt het in de horeca direct minder.”
De klad kwam er dan ook al in het tweede kwartaal van 2008 in. „Toen kachelde het volume al hard achteruit met een daling van bijna 4 procent en dat heeft eigenlijk ruim twee jaar geduurd.” In het vierde kwartaal van vorig jaar lieten de verschillende takken van sport binnen de horeca weer wat groei zien, in het eerste kwartaal van dit jaar was dat voor alle sectoren het geval, meldde het CBS.
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemde de omzetstijging in de horeca bijzonder. „Voor het eerst sinds twee jaar zien we dat de omzet over de hele linie is gestegen”, zei een woordvoerder. Volgens KHN gaat het langzaam weer de goede kant op. „We zien dat consumenten meer uitgeven en willen genieten. Verder letten ondernemers ook steeds beter op de kosten en dat moeten ze ook blijven doen.”
De restaurants zagen de omzet met 5,8 procent groeien. „Dat heeft vooral te maken met de zachte winter”, zei Hajé de Jager, sectorvoorzitter restaurants bij KHN. „De wegen waren daardoor toegankelijker, dat was vorig jaar wel anders. Verder zien we een verandering in het consumentengedrag. De mensen zijn af en toe weer toe aan een verzetje.”
Over de hele linie kwam de horeca-omzet in de eerste drie maanden van dit jaar 6,2 procent hoger uit dan in het eerste kwartaal van 2010. Daarvan was 3,7 procent te danken aan meer afzet en 2,4 procent kwam voor rekening van prijsverhogingen.
De cafetaria’s boekten de grootste groei; hun omzet was 7,8 procent hoger dan een jaar eerder. Voor het overgrote deel (5 procent) was dit te danken aan meer verkochte friet, snacks en dranken. Cafés zagen met 1,8 procent de kleinste groei van het verkochte volume. Van hotels registreert het CBS alleen de omzet, niet het aantal geboekte kamers. Hotels krabbelden vorig jaar alweer op.
Het Nationaal Bureau voor Congressen en Toerisme (NBTC) meldde dat de goede start van het toerismeseizoen ook een positief effect heeft gehad op de horeca. „We horen veel positieve reacties vanuit die hoek”, aldus een woordvoerster.