Ict-docent voor de klas via internet
GOES – Hij herstelt thuis van een herniaoperatie en toch is hij live in de klas. Ict-docent Arjan Witte van het Calvijn College in Goes geeft les via een internetverbinding. „Misschien kunnen we dit in de toekomst gebruiken om leerlingen van verschillende landen in de klas met elkaar te kunnen laten communiceren.”
Een voor een komen de havo-4-jongens het lokaal binnen. Ze hebben al eerder op deze manier les gehad van meneer Witte. Hoe bevalt dat? „Het gaat wel goed. Het maakt niet zo veel uit of hij er is of niet. Wel is er soms beeldstoring en dan kun je elkaar niet zien”, vertelt Sjaak van den Hoek.
Klasgenoot Branco Riemens vult aan: „Het is wel handiger als hij zelf voor de klas staat. Dan kun je bij z’n bureau even een vraag aan hem stellen. Als je nu iets wilt vragen, moet dat altijd klassikaal.” En hoe gaat het met de orde? De leerlingen lachen hard. „Er is een waarnemer die alles in de gaten houdt, maar anders zou ik een doekje over de camera hangen en gewoon weglopen”, zegt een van hen.
Saai
Zes weken lag Witte op bed vanwege een hernia. „Zolang ik platlag, had ik geen pijn. Ik kon nog geen boek vasthouden, maar wel een toetsenbord. Als ict-docent kwam ik op het idee om een beamer op het plafond te richten. Via het geprojecteerde beeld kon ik mijn werk doen en zo duurde de dag minder lang”, legt Witte uit. „Ik ben de enige docent informatica en wilde mijn lesprogramma met toetsen en opdrachten niet onderbreken. Daarom ging ik op zoek naar videoconferentiemateriaal. Ik werk nu met het programma WebEx, dat eigenlijk een professionelere versie van Skype is. Het programma gaat continu na hoe snel je verbinding is en hapert hierdoor bijna niet. De leerlingen zien mij in de klas continu op het scherm. Daarnaast is er ruimte voor mij om aantekeningen te maken of bestanden te openen.
Ik hoorde dat leerlingen het wel saai vinden dat ik er niet echt ben. Er is nu weinig interactie, want je ziet geen lichaamstaal en hierdoor kun je ook niet echt grapjes maken.”
Communiceren
Drie docenten staan in het lokaal over de computer gebogen. Er zijn wat strubbelingen bij het starten van het programma. Voorgaande weken werkte Witte met een testversie, maar nu heeft hij een abonnement. Dat werkt blijkbaar weer anders. De leerlingen vermaken zich ondertussen prima en pakken alvast een laptop.
„Zonder Witte is het wat rumoeriger in de klas, dus voor ons is het dan wat gezelliger”, lacht Christian Kersten. Na een poosje verschijnt het beeld van de klas op het scherm en horen de jongens de stem van de docent. „Hé meneer!” klinkt het enthousiast. De waarnemer zegt dat Witte jarig is geweest en de jongens zingen hem luidkeels toe. Witte grijnst en opent ondertussen de studiewijzer. „Vandaag staat er een toets gepland”, zegt hij. De jongens protesteren en stellen wat vragen. Witte reageert. Communiceren gaat iets langzamer dan wanneer de docent zelf aanwezig zou zijn, maar het is goed te volgen. De jongens beginnen aan de toets. Het is nog wat rumoerig in de klas en ze overleggen over de antwoorden. In de klas staan twee conferentiemicrofoons, maar of Witte dit ook hoort?
De ict-docent is blij met deze oplossing. „Ik vind het voor mezelf en de leerlingen super om toch les te kunnen geven. Zo kan ik deze manier van communiceren testen en er een gebruikershandleiding voor schrijven. Sommige collega’s willen tijdens hun lessen graag internationaal communiceren. Er is bijvoorbeeld al een collega die tijdens zijn les met leerlingen uit Zambia chat. Dit programma biedt meer mogelijkheden.
Ook is het te gebruiken voor gastdocenten. Het kost veel geld om iemand voor een dagdeel in te huren, maar als je dit programma gebruikt, hoeft iemand niet te komen en kost het minder.”
Witte hoopt binnenkort zelf weer voor de klas te kunnen. „Deze manier van lesgeven terwijl je niet helemaal fit bent, kost best veel energie. Maar ik vind het een leuke uitdaging. Ik kon nu les blijven geven en hoef er straks niet weer helemaal in te komen. Dat is mooi meegenomen.”