Facilicom profiteert van alles-in-een
SCHIEDAM (ANP) – De Facilicom Group, actief in beveiliging, schoonmaak, catering en bouw, heeft de omzet en winst ondanks de moeilijke markt het afgelopen jaar zien oplopen. Dat is vooral te danken aan de totaalpakketten die het bedrijf tegenwoordig biedt, waarbij alle diensten die het levert in één pakket kunnen worden verkocht. Dat meldde het bedrijf, waar onder meer Trigion Beveiliging en Gom Schoonhouden onder vallen, donderdag.
De omzet steeg met 3 procent tot boven 1 miljard euro en de winst kwam 2 procent hoger uit op 33,9 miljoen euro. Doordat ze meerdere markten bedienen, kunnen ze volgens Facilicom klappen in het ene segment goed opvangen bij de andere activiteiten.
Van de totale omzet wordt de bulk (80 procent) gerealiseerd in Nederland, de rest in België, Frankrijk en Engeland. Het afgelopen jaar kon het bedrijf dankzij zijn sterke financiële positie onder andere CSU Security overnemen.
Volgens Facilicom heeft het aanbieden van allerlei diensten in één pakket de toekomst. Het bedrijf kan panden bouwen, onderhouden, schoonhouden, beveiligen en de werknemers van voedsel voorzien.
Voor dit jaar verwacht Facilicom een lichte groei in winst en omzet, door zijn marktaandeel te vergroten onder meer via hun alles-in-éénconcept. In algemene zin verwacht directeur Hans Gennissen dat de West-Europese markt blijft krimpen en overheden doorgaan met bezuinigen. Omdat er maar een paar grote spelers actief zijn, verwacht hij dat de prijzen onder druk blijven staan.
Ook denkt de Facilicombaas dat in de toekomst de maatschappelijke aandacht voor de gevolgen van contractwisselingen voor de medewerkers van de bedrijven meer aandacht zal krijgen en denkt hij dat er nieuwe initiatieven ontstaan voor convenanten tussen opdrachtgevers, werknemersbonden en opdrachtnemers.