Chevrolet Orlando: stoer, groot, niet eens zo ruim

Ruimte hebben de Amerikanen volop, maar is de nieuwe Chevrolet Orlando net zo ruim als de buitenkant doet vermoeden?

Tony Vos
4 May 2011 11:27Gewijzigd op 14 November 2020 14:48
De nieuwe Chevrolet Orlando is typisch zo’n model dat meteen in de smaak valt of juist direct lelijk wordt gevonden. Een tussenweg is er niet. Foto Tony Vos
De nieuwe Chevrolet Orlando is typisch zo’n model dat meteen in de smaak valt of juist direct lelijk wordt gevonden. Een tussenweg is er niet. Foto Tony Vos

De tot in de puntjes doorgevoerde Chevroletsignatuur met stoere, hoekige neus voorzien van een bijpassende grille en groot logo siert ook de Orlando. De 4,65 meter lange Chevrolet Orlando is voor Europese begrippen niet bepaald klein en het merk heeft er in de vormgeving ook niets aan gedaan om de auto enige bescheidenheid te geven.

De Orlando is Chevrolets eerste ruimtewagen na het verdwijnen van de Tacuma. In niets zijn deze twee auto’s te vergelijken. De Orlando is namelijk het directe broertje van de nog te lanceren nieuwe Opel Zafira. De Orlando maakt gebruik van het onderstel van de Chevrolet Cruze, en dat is weer familie van het Astraonderstel waarop de volgende Zafira wordt gebaseerd. Een prima onderstel, dat bij de Orlando vooral op comfort is afgestemd. Want wie met maximaal zeven personen op stap gaat, vraagt daar vooral om.

Bij legale snelheden functioneert de auto dan ook uitstekend, maar wie op de Duitse autobaan het gaspedaal helemaal vloert, zal merken dat de Chevy tegen zijn topsnelheid wat zoekerig wordt. Tegelijk is dat soort snelheden niet bevorderlijk voor het brandstofverbruik, dus gaat de voet weer wat omhoog.

Het motorenprogramma van de Orlando begint met de 1,8 liter benzinemotor, die aan de lichte kant is. Daarnaast is er de bekende 2 liter diesel. Die is er met twee vermogens, in de luxueuze LTZ goed voor 163 pk en een koppel van 360 Nm. Daarmee weet de 1630 kg wegende ruimtewagen prima vooruit te komen. Chevrolet biedt de keuze uit een zesbak en een automaat. De eerste sprint in tien tellen naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 195 km/u, terwijl de teller dan royaal over de 200 km/u gaat.

De pook van de zesbak is keurig op een uitloper van de middenconsole geplaatst, maar laat zich een tikkeltje hakerig bedienen. Gelukkig kan de krachtige diesel schakellui gereden worden. Dat is natuurlijk van invloed op het praktijkverbruik dat met de Orlando wordt neergezet. Een op 15 vormt geen enkel probleem en wie er z’n best voor doet, komt beslist dichter bij de beloofde 1 op 16,7 uit. De diesel is door z’n geluid wel herkenbaar, maar zeker niet rumoerig.

Ongeacht met welk uitrustingsniveau Chevrolet de Orlando levert, de auto heeft altijd zeven zitplaatsen. Alle vijf de stoelen achterin kunnen in de vloer worden weg geklapt tot een enigszins vlakke laadvloer. Deze ligt relatief hoog omdat het neergeklapte meubilair een aanslag doet op het maximaal te bereiken volume. Achter de derde zitrij is er slechts 89 liter aan ruimte over, nihil dus. Als vijfzitter kan de Orlando het nodige verstouwen, en met alle zitplaatsen neer loopt het volume op tot 1499 liter. Daarmee is de in Korea gebouwde Amerikaan geschikt voor een kleine verhuizing.

Omdat de leuningen van de stoelen niet optimaal op elkaar aansluiten, heeft de laadvloer wel wat beperkingen. Zo kunnen kleine spullen gemakkelijk ergens tussen vallen. De ruimte op de derde zitrij is zeer beperkt en dus alleen geschikt voor kleinere kinderen. Jammer dat de tweede zitrij niet verschuifbaar is om een beetje met de beenruimte te kunnen variëren. De ruimte op de normale achterbank is daar fors genoeg voor. Als vijfzitter heeft de Orlando flinke afmetingen.

Het dashboard toont overeenkomsten met de Cruze. Deze sedan en binnenkort ook vijfdeurs hatchback heeft weer duidelijke parallellen met verschillende moderne Opels. Dat is bij de Orlando al niet anders. Er wordt weinig kleur gebruikt. Gelukkig zorgen metaalkleurige accenten en wat panelen in glanzend zwart voor de afwisseling. De meeste bedieningsknoppen zijn op de middenconsole geplaatst, terwijl er ook verschillende functies vanaf het stuurwiel kunnen worden aangestuurd.

Chevrolet start de Orlandoreeks met de 1.8 LS voor 23.395 euro. De diesel kost 27.395 euro met hetzelfde instapniveau, maar komt dan aan 140 pk motorvermogen. Boven de LS staan de LT en de LTZ. Bij de diesel gaat de laatste automatisch gepaard met een verhoging van het vermogen naar 163 pk en dan komt de prijs uit op 31.395 euro. De uitrusting omvat in dat geval onder meer 17 inch lichtmetalen wielen, cruise control en een regensensor. De topper is de LTZ+, die met deze diesel 32.795 euro moet opbrengen.


Topsnelheid

195 km/h

Acceleratie

10,0 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 op 15,0

CO2-uitstoot

159 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer