Transavia bereidt zich voor op luchtgevecht
De luchtvaartmaatschappij Transavia maakt zich op voor een luchtgevecht met concurrenten. „We moeten rake klappen kunnen uitdelen in de boksring”, aldus de nieuwe Transavia-directeur O. van den Brink.
De situatie in de luchtvaart is door de komst van prijsbrekers structureel gewijzigd. Door de opmars van easyJet en Ryanair is de consument ervan overtuigd geraakt dat vliegen spotgoedkoop kan. Passagiers vinden een ticketprijs van 11 euro hoog, als ze eerder 9 euro hebben betaald, aldus Van den Brink. „Mensen beginnen te wennen aan de lage prijzen.”
De charter- en lijndienstmaatschappij is op die trend ingesprongen met zijn prijsbrekersproduct Basiq Air. Transavia ondervindt momenteel echter veel concurrentie van Ryanair, dat inmiddels opereert vanaf drie luchthavens in Nederland en één net over de grens in Duitsland. Bij een verdere opmars van Ryanair in Nederland komen de ticketprijzen nog verder onder druk te staan, voorspelt Van den Brink.
Transavia moet daarom de bedrijfskosten met miljoenen euro’s verlagen om concurrerende tarieven te bieden. Tegelijkertijd moet de productiviteit verder omhoog. Meer vliegen met minder mensen, zo luidde de boodschap van Van den Brink donderdag. Transavia moet daarbij de bedrijfskosten structureel zien te verlagen. De onderhandelingen met de bonden zijn uitgesteld om eerst uit te rekenen hoeveel moet worden bezuinigd. Transavia overweegt honderd banen te schrappen.
Om de kosten verder te verlagen betaalt Transavia reisbureaus sinds het begin van dit jaar niet langer voor de verkoop van tickets. Deze koerswijziging leidde tot een storm van protest onder reisagenten. Transavia is zelf tevreden met de nieuwe aanpak. Zo’n 90 procent van de Basiq Air-tickets wordt inmiddels via internet geboekt.
De KLM-dochter maakte het boekjaar 2002-2003 een nettowinst van 11 miljoen euro bij een omzet van 510 miljoen euro. Dat is een daling van 2 procent ten opzichte van een boekjaar eerder. Hiermee wist Transavia voor de 25e keer op rij winst te maken. Het bedrijf is trots op het resultaat, maar waarschuwt voor optimisme. „We kunnen zomaar de rode cijfers induiken.” De directeur pleitte daarom, evenals zijn Martinair-collega onlangs, voor een verlaging van de landingsgelden, passagiersbelasting en tarieven om over Nederland te mogen vliegen.
De KLM-dochter komt volledig in handen van het moederbedrijf. KLM heeft reeds 80 procent van de aandelen in bezit, maar koopt voor enkele honderdduizenden euro’s het resterende pakket aandelen van de vroegere Nationale Investeringsbank, de NIB Capital. De overname levert KLM geld op, omdat het bedrijf dan geen rendement meer aan de NIB hoeft af te dragen.