Economie

Dure spijkerbroeken worden goedkoper

Honderd gulden. Vijf jaar geleden was dit de magische grens van verkoopprijzen voor spijkerbroeken. Tegenwoordig wordt al snel 80 euro voor een jeans betaald en hanteren populaire merken prijzen van gemiddeld 120 euro, maar ook bedragen van 180 euro komen voor.

ANP
6 June 2003 09:13Gewijzigd op 14 November 2020 00:21

Door de teruglopende economie en de daarmee gepaard gaande krimpende portemonnee van de consument laten spijkerbroekenmerken de komende tijd hun prijzen zakken. Met de komst van de nieuwe herfstcollecties, die vanaf juli in de winkels liggen, hebben diverse jeansmerken hun verkoopprijzen aangepast.

In een interview in het Nederlandse modevakblad Textilia geeft Carlos Ortega, Europees directeur van Pepe, aan dat het prijsbeleid de komende jaren is gericht op broeken die onder de 100 euro liggen. „Ik voorzie de komende periode een strijd bij de jeansmerken die boven dat bedrag zijn geprijsd. Daar willen wij niet meer aan meedoen”, zegt hij.

Dave Basu, importeur van Indian Rose en Indian Rags, stelt dat de nieuwe magische grens 100 euro wordt. Het merk verkoopt broeken vanaf 69 euro, maar de modellen die rond de 120 euro kosten lopen het hardst. „Toch heb ik in overleg met het moederbedrijf in Italië besloten de prijzen aan te passen. Van de gehele collectie, dus ook T-shirtjes en bloesjes, hebben we de verkoopprijzen verlaagd met 8 tot 20 euro. De doelgroep waar wij ons op richten, jongeren tussen de 16 en de 30 jaar, kopen het nu nog wel. Maar van winkeliers aan wie ik lever, hoor ik wel dat zij zich steeds meer bewust worden van hun uitgaven.”

Naast prijsaanpassingen is er ook een tendens gaande in de jeansmarkt dat er nieuwe lijnen worden geïntroduceerd die goedkoper zijn geprijsd. Voor deze tactiek kiest Levi’s. Cedric Jungpeter, communicatiemanager van Levi’s Benelux, vertelt dat het van oorsprong Amerikaanse merk diverse lijnen aanbiedt variërend in prijs van 45 tot 250 euro.

„De Type-1 die onlangs op de markt kwam kost meer dan 100 euro. Maar voor komend seizoen lanceren we Lady Levi’s. Deze modische lijn is bedoeld voor jonge meiden en is aangepast aan hun bestedingsruimte, dat tussen de 45 en de 65 euro ligt.”

De explosieve stijging van de verkoopprijzen voor denimbroeken verklaart de communicatiemanager door de toenemende populariteit van jeans. Vooral de zeer uitgewerkte modellen met allerlei wassingen, vooraf gemaakte slijtplekken en andere technische stofbewerkingen zijn favoriet.

De importeur van Indian Rose en Rags beaamt dit: „De afgelopen twee jaar maakte de jeansmarkt een enorme groei door. De stof denim was zo gewild dat ook de gewone confectiemode jeans brachten in de collecties. Hierdoor schroefden de leveranciers van denimstoffen en de wasserijen hun prijzen steeds meer op, zodat de winkelverkoopprijzen in sommige gevallen erg hoog zijn geworden. Maar de grootste hype is nu toch voorbij, zodat iedereen weer wat realistischer bedragen gaat hanteren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer