Binnenland

Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

DEN HAAG (ANP) – De Rijngouwelijn, de openbaarvervoerverbinding van Gouda via Leiden naar de kust, wordt niet door het centrum van Leiden aangelegd. Dat staat in het collegeakkoord dat het nieuwe provinciebestuur van Zuid-Holland woensdag presenteerde.

21 April 2011 13:28Gewijzigd op 14 November 2020 14:38

Als het aan het college van VVD, D66, SP en CDA ligt, wordt de Rijngouwelijn (RGL) van Gouda tot Leiden een sneltram over bestaand spoor. In Leiden moeten passagiers dan overstappen op de bus. Hiervoor wordt tot de kust van Noordwijk een nieuwe busbaan aangelegd. Deze kan op een later tijdstip nog worden vervangen door een tramrails.

De aanleg van een omstreden trambaan door Leiden gaat dus waarschijnlijk ook niet door. Het geld dat met deze ‘sobere’ RGL wordt bespaard, steekt het nieuwe college in de Rijnlandroute, een ander prestigieus verkeersproject waar de provincie Zuid-Holland al jaren mee worstelt.

Het nieuwe college sluit zich aan bij het advies van het oude college om te kiezen voor een gefaseerde aanleg die vanuit Katwijk via de A44 om Leiden heen loopt en dan aansluit op de A4. Een milieueffectrapportage (MER) wees onlangs uit dat dit de variant is die de meeste voordelen biedt voor alle betrokkenen.

Overigens wordt er momenteel ook nog een MER opgesteld over de Rijngouwelijn. Dit gebeurt op verzoek van de gemeente Leiden, die sinds het aantreden van een nieuw gemeentebestuur in het voorjaar van 2010 veel minder positief tegenover het project staat dan voorheen. De stad komt echter niet onder toezeggingen van het oude college uit om mee te werken aan de aanleg van de RGL.

Woordvoerder Floor Vermeulen (VVD) laat woensdag namens het nieuwe provinciebestuur weten op korte termijn met alle betrokken gemeentes over de voorstellen te willen praten. Naar verwachting komen beide plannen pas na de zomervakantie aan bod in de vergadering van Provinciale Staten.

De voortgang van beide projecten hing mede af van de toezegging van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) om extra geld aan de twee initiatieven bij te dragen. De bewindsvrouw beloofde vorige week namens het Rijk 97 miljoen euro extra aan de infrastructurele projecten te geven. De totale bijdrage vanuit het Rijk voor de Rijnlandroute en de Rijngouwelijn komt met het extra geld op 720 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer