Rover vindt vervallen dalurenkaart NS slecht
UTRECHT (ANP) – Reizigersvereniging Rover vindt het slecht dat NS per 1 augustus stopt met het Voordeelurenabonnement en een avondspits invoert waarin het gewone tarief geldt. Een woordvoerder zei vrijdag bang te zijn dat daardoor reizigers wegvallen en de auto in gaan. „En het kan niet de bedoeling zijn dat de wegen drukker worden.”
Mensen die nu al een Voordeelurenabonnement hebben of er voor 1 augustus een kopen, kunnen met 40 procent korting tussen vier en half zeven blijven reizen. Voor hen verandert er niets, ook niet na verlenging van het abonnement, liet NS vrijdag weten. Rover gaat mensen aanraden voor 1 augustus een Voordeelurenabonnement te nemen. Dat deze regeling tot stand is gekomen, is te danken aan druk overleg tussen de consumentenorganisaties zoals Rover en NS. „We hebben op behoud moeten aandringen”, aldus de Rover-zegsman.
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil nu nog geen oordeel vellen. De plannen moeten eerst met de consumentenorganisaties worden besproken, vindt zij. De minister hecht groot belang aan dat overleg.
Kamerlid Ineke van Gent (GroenLinks) wil het populaire abonnement houden. Ze wil Schultz van Haegen aan de tand voelen over de kwestie. „NS is een bedrijf met een maatschappelijke verantwoordelijkheid”, aldus Van Gent. „Ze moeten verder kijken dan hun eigen portemonnee.”
NS vond het tijd voor nieuwe abonnementen, omdat de (werk)omstandigheden van mensen en de techniek veranderen. De vervoerder wil het aantrekkelijker maken om vaker met de trein te reizen. Het voordeel ligt daarbij vooral in de daluren buiten de spitstijden en in het weekeinde. De nieuwe abonnementen zijn geënt op de ov-chipkaart. Het moment van inchecken bepaalt de korting.
Tot nu toe kent NS alleen een ochtendspits, waarin het Voordeelurenabonnement niet mag worden gebruikt. De avondspits gaat gelden tussen vier en half zeven, de ochtendspits van half zeven tot 21.00 uur. De overige uren zijn daluren.
Met het Altijd Voordeel abonnement speelt NS in op de flexibele werkers die niet vijf dagen per week de trein nemen. Het geeft 20 procent korting in de spits en 40 procent in de daluren.
NS is nog bezig met een oplossing voor de trajectkaarten en de jaarabonnementen. Rover is blij met het uitstel van de verandering van deze abonnementsvormen.