Consument

Een ruilnetwerk maakt blij en spekt de portemonnee

Hyves, Facebook, LinkedIn. Netwerken waar vooral jonge mensen veelvuldig gebruik van maken. En hoewel sociale media voor de deelnemers vaak van grote waarde zijn, is het tastbare nut ervan meestal niet erg duidelijk of zichtbaar.

Teunie Luijk
2 April 2011 12:16Gewijzigd op 14 November 2020 14:21
Binnen een netwerk kan er van alles rouleren en uitgewisseld worden. Foto ANP
Binnen een netwerk kan er van alles rouleren en uitgewisseld worden. Foto ANP

Dat is bij de traditionele netwerken wel anders. Het belang daarvan is zeer groot. Het is nodig om actief bezig te zijn binnen de netwerken waar je een deelnemer van bent. Denk daarbij aan de kring van je familie, kerk, buurt, vrienden enzovoorts. Deze contacten zijn eerst en vooral belangrijk voor immateriële zaken zoals liefde, vriendschap, warmte en meeleven. Zaken die je binnen het netwerk met elkaar deelt. Maar er kunnen ook veel materiële dingen gedeeld worden. Dat noem ik het tastbare nut van netwerken.

Binnen een netwerk kan er van alles rouleren en uitgewisseld worden. Zo maak je elkaar blij en kan de portemonnee dichtblijven. Denk aan het doorschuiven van kleding. De kleding waar je kinderen zijn uitgegroeid, maar die nog goed zijn voor een tweede ronde, gaan naar de kinderen van je zus, vriendin of wie dan ook. En op jouw beurt krijg je dan voor jouw kinderen van een andere kant vaak weer wat toegestopt.

Maar er kan wel meer uitgewisseld worden dan kleding. Als ik nadenk over goederen die hier ‘zomaar’ binnenrolden en spullen die hier vandaan weer ‘zomaar’ een station verder gingen, dan kom ik uit op een indrukwekkende lijst. Om maar wat te noemen: etenswaren, fietsen, kachelhout, meubilair, dekbedhoezen, baddoeken, (tuin)planten, schoenen, kaplaarzen, skeelers, tuinstoelen en ga zo maar door. Ook diensten worden aan ons en door ons aangeboden: fietsen maken, klussen, computerhulp.

Sommige mensen rollen als vanzelf in zo’n netwerk van geven en ontvangen. Anderen zouden erg graag aan zo’n circuit deelnemen, maar weten er niet zo goed tussen te komen. Toch is dat niet zo heel moeilijk. Je moet er een beetje een neus voor krijgen wie je kunt blij maken met jouw overbodige spullen of jouw diensten. Bij het aanbieden van spullen of diensten kun je wel eens gevoelig je neus stoten. Dan wordt datgene wat je zo welwillend en goedbedoeld aanbiedt, botweg afgeslagen. Dat voelt soms als een persoonlijke afwijzing. Toch is dat niet wat erachter zit. Het is meestal zo dat degene die jouw spullen of diensten afslaat iemand is die niet goed kan ‘ontvangen’. Want dat is namelijk ook weer een kunst apart: iets ontvangen, iets aanpakken, en daar dan hartelijk en oprecht blij mee te zijn.

Laat je niet ontmoedigen. Bied je spullen of diensten aan iemand anders aan. Je vindt vast iemand die je blij maakt. En dat is dan het startsein om volop deelnemer te worden van het ruilnetwerk in jouw buurt. Als je gaat weggeven en uitdelen van alles wat je over hebt, krijg je op een dag op jouw beurt ook ineens iets toegestopt. Zorg dat je een goede ontvanger bent: wees blij met wat er aangeboden wordt en bedank hartelijk.

Teunie Luijk is echtgenote en moeder en houdt de weblog www.eenvoudigleven.blogspot.com bij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer