„Boekenweek is aan slijtage onderhevig”
De Boekenweek is aan slijtage onderhevig. Dat stelt directeur Peter Brouwer van boekhandelsketen Bruna dinsdag in Boekblad. Hij reageert op tegenvallende omzetcijfers van de Boekenweek.
In Boekblad komen woordvoerders van drie grote boekhandelsketens –Libris, Bruna en RDC– aan het woord. Zij melden alledrie een beduidende teruggang in omzet tijdens de Boekenweek. Die heeft vooral te maken met een sterk veranderende wereld, waarin online en digitaal een steeds grotere rol spelen.
Libris-directeur Caroline Damwijk spreekt van een trend. „Dit is al de derde Boekenweek op rij die minder loopt. We hebben ook een tweede slechte december op rij gehad. Dat komt door een combinatie van factoren. We merken de crisis, maar er zijn ook merkbaar minder passanten in de winkelcentra en in onze winkels. We zien ook dat het internet als verkoopkanaal dat veel gemak biedt met name in december aantrekkelijk is voor de consument. Het kan zijn dat het Boekenweekgeschenk minder aansprak. Dan kun je net de pech hebben dat alle dubbeltjes de verkeerde kant uitvallen, maar constateren is makkelijker dan verklaren.”
Peter Brouwer van Bruna zegt dat de branche zelf ook verantwoordelijk is voor de slechte omzetcijfers. „De campagne rond de Boekenweek is een fluistercampagne geworden. Met de mededeling dat je een bal op dinsdag hebt, een afsluitend feestje en een gratis kaartje kom je er niet meer. Wij zullen de CPNB (organisator van de Boekenweek, red.) daarop aanspreken. We zitten er bovenop, want de Boekenweek is een groot goed. Het boekenvak staat dus een klus te wachten.”
RDC-directeur Amin Usman denkt dat de boekenbranche de risico’s meer moet spreiden. „Als we ons geld in december moeten verdienen en het sneeuwt hebben we een probleem. Je zag dat afgelopen jaar in Limburg, waar de meeste sneeuw viel. Ik pleit er dan ook voor om het Sinterklaasfeest naar april te verplaatsen. Het decemberweer is veel te riskant.”