Pijnlijke digitale erfenis valt dankzij Ziggur te voorkomen
Het overlijden van dierbaren kan nog jarenlang pijnlijke situaties opleveren. Ziggur biedt een helpende hand om een digitale erfenis te voorkomen.
Wat te doen met persoonlijke onlineprofielen op sociale netwerken na de dood? Deze vraag kan nabestaanden veel hoofdbrekens bezorgen. Hyves biedt nabestaanden sinds dinsdag de mogelijkheid een onlinegedenksteen te creëren voor overleden hyvers, om pijnlijke situaties te voorkomen. Het is immers wrang als Hyves of Facebook attendeert op een naderende verjaardag van iemand die is gestorven.
Net zo pijnlijk zijn de suggesties van netwerksites, waaronder LinkedIn en Twitter, om vriend of volger te worden van overledenen. Ziggur vervult sinds een halfjaar de laatste wens van voormalige gebruikers van sociale media, mits ze dat voor hun dood hebben geregeld. „Ziggur neemt daarmee nabestaanden, die vaak niet over alle wachtwoorden beschikken, de zorg uit handen”, zegt G. J. Bloem, oprichter van Ziggur, dat tevens vraag en aanbod op sites zoals Marktplaats na een sterfgeval verwijdert. Bloem zegt dat ieder sociaal netwerk er bij sterfgevallen een eigen beleid op nahoudt. Dat maakt het er niet overzichtelijker op. „Daarom is het van belang om tijdens je leven na te denken over je digitale erfenis.” Met een Zigguraccount kan een gebruiker regelen wat er met zijn onlineprofielen gebeurt. Op de site staat een stappenplan dat een internetter moet doorlopen om zijn digitiale zaken te regelen. De kosten variëren van 0 tot 199 euro.