Binnenland

„Hulpverleners zoeken kennissen op bij ramp”

TILBURG (ANP) – Hulpverleners die worden ingezet in een crisissituatie in een land, benaderen meestal mensen die ze kennen bij andere organisaties en lokale bekenden om zich op de hoogte te stellen van de omvang van de ramp. Ze bellen met vrienden en kennissen om erachter te komen wat er precies aan de hand is. Ze laten de officiële procedure voor het uitwisselen van informatie, zoals de meeste organisaties die hebben, vaak links liggen.

25 March 2011 10:39Gewijzigd op 14 November 2020 14:14

Dat constateert Willem Muhren, die vrijdag aan de Universiteit van Tilburg promoveert op een onderzoek naar de informatievoorziening in de crisishulpverlening. Muhren sprak daarvoor met hulpverleners van allerlei nationale en internationale organisaties, die hadden gewerkt tijdens conflicten in Congo en Gaza en die te hulp waren geroepen bij de bosbranden in Portugal vorig jaar.

Volgens Muhren zou de internationale hulpverlening sneller en efficiënter zou kunnen werken als de stroom informatie beter gecoördineerd zou worden. Nu komt het volgens hem vaak voor dat verschillende teams het onderling niet eens kunnen worden over de aard en betekenis van bepaalde gegevens, waardoor daadwerkelijke hulp langer duurt. Daarnaast is het meest actuele kennisniveau niet altijd algemeen bekend.

Ook maakt de hulpverlening nog onvoldoende gebruik van ict op de plek des onheils. Zo is een goede smartphone belangrijk, omdat hulpverleners daarmee eenvoudig contact met elkaar en met inwoners van het land kunnen delen. Dat zou veel meer informatie opleveren, aldus Muhren. Nu komt het volgens hem meer dan eens voor dat organisaties blijven vasthouden aan hun eerste inzichten, terwijl elders al bekend is dat die achterhaald zijn. „Teams moeten snel en flexibel werken”, aldus de promovendus.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer