Banenverlies bij spoorwegen België
Bij de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS dreigen de komende vier jaar 10.000 banen verloren te gaan.
Dat concluderen de Belgische spoorbonden uit een brief van NMBS-topman Vinck aan informateur Di Rupo. De NMBS heeft nu met 41.000 werknemers bijna twee keer zoveel personeelsleden als de NS.
De bonden vrezen voor zware ingrepen, omdat slechts de helft van het geplande banenverlies zou kunnen plaatsvinden door natuurlijk verloop. Vinck zou echter ook al hebben aangedrongen op extra geld voor vervroegde pensioneringen. Verder vraagt hij om sanering van de schuldenlast van circa 5 miljard euro door de nieuwe regering.
De vroegere werkgeversvoorzitter Vinck vreest voor het voortbestaan van de NMBS na verdere privatisering van de spoorwegen in Europa, tegen 2010. Zonder schuldsanering zou de NMBS in zijn ogen niet kunnen concurreren met grote Britse, Franse of Duitse ondernemingen, die het Belgische spoorwegnet willen bedienen.
Volgens hem dreigt dan een sociaal drama dat nog vele malen groter is dan het faillissement van de nationale luchtvaartmaatschappij Sabena in 2001. Daarbij gingen toen 12.000 banen verloren. De bonden zeggen dat Vinck streeft naar een productiviteitsverbetering van 30 procent. Dat komt volgens hen neer op het verlies van 5000 banen bovenop het natuurlijk verloop.
Vinck noemde het vrijdagavond op de publieke omroep VRT „voorbarig” om nu al over banen te spreken. Over twee weken presenteert hij een nieuw ondernemingsplan, waarover hij vervolgens met de vakorganisaties wil spreken. Hij blijft de nadruk leggen op de schuldsanering. Zonder ingrijpen van de overheid verwacht hij dat de schuld in 2006 zal zijn opgelopen tot 10 miljard euro, door aanhoudende exploitatieverliezen en de kosten van extra investeringen.
Als de overheid niet minstens 6 miljard euro in de NMBS steekt, zegt Vinck te zullen opstappen. Ook België dreigt door de slechte economische omstandigheden de komende jaren echter te maken te krijgen met begrotingstekorten.