FrieslandCampina: Fusie succesvol
AMERSFOORT (ANP) – De grote fusie van de zuivelbedrijven Friesland Foods en Campina is succesvol afgerond. Beide bedrijven gingen in 2008 samen en de voordelen van het samenvoegen hebben de verwachtingen overtroffen. Topman Cees ‘t Hart van FrieslandCampina toonde zich woensdag bij de presentatie van het jaarverslag niet alleen trots op de vorig jaar behaalde winst, maar ook op de samenwerking die tot stand is gebracht tussen twee „bloedgroepen”.
De fusie moest een financieel voordeel opleveren van 175 miljoen euro per jaar in 2012. Dat bedrag wordt dit jaar al gehaald en nu wordt erop gerekend dat het „fusievoordeel” kan oplopen tot 250 miljoen euro per jaar.
De fusie had wel tot gevolg dat het aantal medewerkers met ongeveer vijfhonderd terugliep naar 19.500 nu. De onderneming bleek meer van deze mensen te kunnen herplaatsen dan bij de fusie werd verwacht. Bij de coöperatie FrieslandCampina zijn 14.800 leden-bedrijven aangesloten.
De Nederlandse onderneming richt vanuit het centrale kantoor in Amersfoort de blik vooral op de snel groeiende markten in Azië. De strategie is erop gericht geld te verdienen aan de kernactiviteiten: babyvoeding, zuiveldranken en kaas, die onder eigen merken op de markt worden gebracht.
De ontwikkeling van de omzet in 2010, een groei van 10 procent naar bijna 9 miljard euro, stemt dan ook tot tevredenheid. In Azië groeide de omzet van consumentenproducten met 20 procent. Dat kwam deels door prijsstijgingen en wisselkoerseffecten, maar ook doordat er gewoon meer producten over de toonbank gingen.
De nettowinst van FrieslandCampina verbeterde afgelopen jaar met 57 procent en kwam uit op 285 miljoen euro. Voor de boeren van de coöperatie is vooral van belang dat de melkprijs vorig jaar met 25 procent steeg. De garantieprijs van de coöperatie kwam uit op 32,39 euro per honderd kilo melk en is nu gestegen naar 36 euro. In de tweede helft van dit jaar wordt echter een daling verwacht.
Vorig jaar nam de wereldwijde vraag naar zuivelproducten van zowel consumenten als industriële afnemers toe. Dat was niet alleen het gevolg van een herstel van de wereldeconomie, maar ook van achterblijvend aanbod van zuivel op de wereldmarkt, vooral vanwege droogtes. Vanuit China nam de vraag naar melkpoeder en ingrediënten sterk toe. In Rusland steeg de consumptie, terwijl de productie in eigen land daalde door een hittegolf. Ook de lage koers van de euro stimuleerde de export naar landen buiten de Europese Unie.
FrieslandCampina doet geen voorspelling over de resultaten in 2011. De onrust in Noord-Afrika en het Midden-Oosten heeft tot dusver niet geleid tot vermindering van de export. Bovendien gaat het bij FrieslandCampina daar om een relatief klein deel van de omzet.
Ook Japan is geen belangrijk exportland voor het Nederlandse zuivelconcern. Wel zouden een aanhoudende onrust in Noord-Afrika en het Midden-Oosten en de situatie in Japan kunnen leiden tot vermindering van de vraag naar zuivel en daarmee tot lagere melkprijzen op de wereldmarkt.