Autotest: Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline

Een zakelijke topper, dat mag de Volkswagen Passat beslist worden genoemd. Het lijkt zelfs alsof de sedan en Variant ook in economisch mindere tijden onveranderd goed verkopen.

Tony Vos
11 March 2011 18:49Gewijzigd op 14 November 2020 14:03
Foto Tony Vos
Foto Tony Vos

Dat ligt natuurlijk aan de bewezen kwaliteiten en het imago, maar het komt ook doordat het merk dit model constant up-to-date houdt. Zo is de aanzienlijk vernieuwde Passat verkrijgbaar met een compacte turbobenzinemotor, die met 20 procent bijtelling extra interessant is.

Als er BlueMotion achter een bepaald type van Volkswagen staat, is er sprake van het hele arsenaal milieusparende technieken. Daarnaast staat TSI voor een turbomotor met directe inspuiting. Volkswagen levert veel van zijn modellen met compacte turbomotoren, en de Passat vormt daar geen uitzondering op.

Een paar jaar geleden werd de 1,4 liter met turbo gelanceerd, waarna hij in de volle breedte van het programma werd ingezet. Met enkel een turbo levert deze krachtbron in de Passat 122 pk, en dat is gewoon keurig. Belangrijker is dat door tussenkomst van het blaasapparaat het koppel verrassend is: 200 Nm tussen de 1500 en de 4000 tr/min. Dat de trekkracht over zo’n breed toerengebied volledig beschikbaar is, illustreert de souplesse van de Passat, en dat betekent weer dat de bestuurder niet overdreven veel hoeft te schakelen.

Uiteraard is een handgeschakelde zesbak standaard. Ook slaat de motor voor een verkeerslicht af, om weer tot leven te komen zodra het pedaal wordt ingetrapt. Wie bovendien volgens de adviezen van de schakelindicator handelt, kan optimaal met de kleine krachtbron omgaan. Daarmee wordt de maximale efficiency bereikt. Volgens de officiële meetmethode moet de Passat gemiddeld 1 op 16,9 rijden. Bekend is dat zo’n cijfer wat rooskleurig is. Toch is het praktijkgemiddelde van net boven de 1 op 13 niet verkeerd voor een 1351 kilo wegende fors gebouwde sedan.

Het speelt de Passat in de kaart dat de gemeten CO2-uitstoot van 138 g/km bij de sedan 20 procent bijtelling tot gevolg heeft. Daarmee kan Volkswagen ongestoord scoren bij zakelijke rijders. Hetzelfde voordeel gaat ook op voor de zeventraps DSG-automaat. De Variant is het populairst – daar blijven de handgeschakelde versies boven de grenswaarde, maar scoort de DSG precies goed. Ondanks de meerprijs voor de versnellingsbak is de bijtelling aantrekkelijk lager.

De kleine 1.4 TSI-motor komt groter over. De Passat geeft de indruk niets tekort te komen. Een top van 205 km/u en een sprintje naar 100 km/u in 10,3 seconden zijn meer dan keurig. De 1.4 TSI is er ook op aardgas, waarvan alle versies aan de 20 procentnorm voldoen.

Bij de vernieuwing heeft Volkswagen de Passat fors aangepakt. Het gaat verder dan een facelift met een carrosserie waarvan al het zichtbare plaatwerk is gewijzigd. Het front en de achterlichten zonder de ronde ledlampen, zijn compleet nieuw. Wat gebleven is, is de enorme functionaliteit door een bagagevolume van 565 liter en een forse binnenruimte met een limousineachtige beenruimte op de achterbank.

De vormgeving van het interieur is redelijk met rust gelaten. Het grootste verschil is de toevoeging van een analoog klokje boven de middenconsole. Minder zichtbaar zijn de nieuwe stoelen, die vooral tijdens langere ritten voor meer comfort zorgen. Ze zijn in royale mate instelbaar, bieden een goede zijdelingse steun en blijken niet al te klein bemeten.

De lange wielbasis zorgt bij de Passat mede voor comfort. Ook op de besturing is niets aan te merken. De Passat nodigt niet direct uit tot een uitzonderlijk sportieve rijstijl, maar wie het niet kan laten, zal door de kwaliteiten van het onderstel niet worden tegengehouden. In z’n totaliteit maakt Volkswagen de auto echt voor lange, comfortabele ritten. Een model met een representatieve uitstraling dat prima inzetbaar is als gezinsauto, al zal dan vaak weer voor de Variant worden gekozen.

Op de prijslijst van de Passat staat de 1.4 TSI in de varianten Easyline, Trendline, Comfortline en Highline. Een ruime keuze, die in prijs uiteenloopt van 27.990 euro voor de Easyline tot 35.490 euro voor de Hihgline met DSG. De Variant kent over de hele linie een meerprijs van 1400 euro. De Comfortline lijkt een interessante uitvoering, met standaard 16 inch lichtmetalen wielen, automatische airco, chroom rond de zijruiten, licht- en regensensor en zogenaamde comfortstoelen.


Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline

++ uitstraling

De Passat heeft zijn zakelijkheid behouden. Een keurig vormgegeven vierdeurs zonder extreme uitspattingen. Het plaatwerk aan de buitenkant is herzien.

++ motor

De benzinemotor levert met turbo voldoende trekkracht over een laag en breed toerenbereik. De prestaties zijn beter dan verwacht; verbruik blijft binnen de perken.

++ ruimte

In de bagageruimte kan voor 565 liter worden meegenomen. Het interieur heeft plaats voor zelfs vijf volwassenen. De beenruimte op de achterbank is haast uniek.

+ interieur

De kwaliteit van de materialen waaruit het interieur is opgebouwd, is van zo’n hoog niveau dat de Passat naadloos aansluiting vindt bij meer premiummodellen.

+/- imago

Het enige wat er op de auto is aan te merken, is dat de Passat wel heel erg braaf is, maar dat wordt door de andere eigenschappen ruimschoots goedgemaakt.


Topsnelheid: 205 km/h Acceleratie: 10,3 sec. 0-100 km/h Praktijkverbruik gemiddeld: 1 op 13,2 CO2-uitstoot: 138 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer