Economie

Auto’s kleiner, dealers groter

AMSTERDAM (ANP) – Het aantal nieuw verkochte personenauto’s in Nederland zal dit jaar met 14 procent toenemen tot 550.000, maar de groei komt vooral van kleine en zuinige auto’s, waaraan de dealers veel minder verdienen dan aan de grotere wagens. Het opleven van de markt maakt schaalvergroting bij de verkoop van auto’s en daarmee een inkrimping van het aantal verkooppunten niet minder noodzakelijk, meldde woensdag het Economisch Bureau van de ING.

9 March 2011 13:10Gewijzigd op 14 November 2020 14:00
Foto EPA
Foto EPA

De verkoopcijfers in de eerste maanden van dit jaar én het toenemende vertrouwen van de consument zijn voor de denktank van de bank reden om de prognose over het aantal verkochte auto’s naar boven bij te stellen. Maar ING tekent daarbij aan dat de koopkracht dit jaar daalt en dat de consument vooral belangstelling zal houden voor de zuinige modelletjes, die ook nog eens belastingvoordeel opleveren.

De stijging van de omzet van de autoverkopers zal dit jaar uitkomen op 8 procent en blijft dus ver achter bij de toename van het aantal nieuwe auto’s.

De markt is sinds de financiële crisis flink veranderd. Behoorde in 2007 nog een op de drie auto’s tot het segment van de kleintjes, vorig jaar was dat opgelopen tot een op twee. Dat ging gepaard met een duikeling van de gemiddelde aanschafprijs van 3.219 euro. Op een markt van een half miljoen nieuwe auto’s scheelt dat ruim 1,6 miljard in omzet. Dat verlies ligt vooral bij de duurdere modellen en die hebben voor de verkopers een grotere marge.

De toename van het aantal eenpersoonshuishoudens werkt de aankoop van juist de kleine auto’s in de hand. Ook in de leasemarkt is een verschuiving naar klein en zuinig te zien. Bedrijven doen meer dan voorheen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, en de leaserijder wordt fiscaal beloond door een lagere bijtelling als die gaat rijden in een zuinige auto. Voor de dealers komt daarbij dat auto’s minder dan vroeger voor onderhoud naar de garage moeten.

De brancheorganisatie BOVAG liet vorig jaar al in een rapport weten dat de schaal van de bedrijven omhoog moet om de kosten te drukken en het aantal verkooppunten omlaag. Het aantal verkochte auto’s per dealer lag vorig jaar op gemiddeld 189 en dat is laag ten opzichte van het aantal bij de dealers in andere landen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer