Ford C-Max 1.6 Ecoboost: dynamisch in de ruimte

Ford combineert zijn vernieuwingsdrang met een aantal motorische noviteiten. Ze komen samen in de tweede generatie C-Max, in dit geval met de 1.6 Ecoboostbenzinemotor.

Tony Vos
5 March 2011 07:09Gewijzigd op 14 November 2020 13:57
Ford heeft bij de ontwikkeling vastgehouden aan de basiswaarden van de C-Max. De dynamiek in het uiterlijk is zodoende behouden. Foto Tony Vos
Ford heeft bij de ontwikkeling vastgehouden aan de basiswaarden van de C-Max. De dynamiek in het uiterlijk is zodoende behouden. Foto Tony Vos

In korte tijd weet Ford zijn Europese programma in de middenklasse volledig te vernieuwen. De C-Max staat zoals voorheen op het onderstel van de nieuwe Ford Focus die zelfs nog moet verschijnen. Waar de bestaande C-Max hoog wordt gewaardeerd om zijn rijeigenschappen, ietwat sportieve vormgeving en bijzondere achterbankconstructie, heeft Ford al deze elementen bewust behouden.

De daklijn loopt vanaf de B-stijl nog veel sterker naar achteren af en zorgt voor een lagere en meer langgerekte uitstraling. De C-Max lijkt dan ook meer op een iets hogere Focus dan op een ruimtewagen.

In het verdere ontwerp van de vijfzitter komt dezelfde stijl naar voren als bij de nieuwe Focus die in april in de showroom verschijnt. Een grote luchtinlaat in de voorbumper vormt één geheel met de nummerplaathouder. De mistlampen zijn op de hoeken geplaatst en de koplampen staan enigszins V-vormig in het front. Aan het profiel is duidelijk te zien dat de schouderlijn oploopt en de daklijn omlaag. Dat alles zorgt bij de Ford voor een dynamische uitstraling. De achterlichten zijn niet als voorheen langs de achterruit gesitueerd, maar vormen grote units in de breedte.

Groot is de C-Max beslist. Achter de achterbank is 432 liter beschikbaar en na het neerklappen van de drie zitplaatsen achterin groeit dit tot maar liefst 1723 liter – als er tenminste tot het dak wordt gestapeld. Maar de flexibiliteit van de C-Max houdt daar niet bij op. Van het vorige model is de bijzondere stoelopstelling overgenomen. Doordat de middelste zitplaats in de rechter achterstoel is verdwenen, kunnen de twee overgebleven stoelen in een soepele beweging tegelijk naar achteren en meer in het midden worden geplaatst. Het resultaat zijn twee extra ruim bemeten zitplaatsen.

Het dashboard draagt een sterk eigen signatuur. De metalen omlijsting van de snelheidsmeter en de toerenteller vertoont een onverwachte knik en juist dat samengaan van ronde en sterk hoekige vormen blijkt zo kenmerkend voor de Fords van tegenwoordig. De digitale display boven aan de middenconsole zou wat groter mogen zijn voor een betere afleesbaarheid. De bedieningsknoppen direct daaronder dienen voor de audio en navigatie. Een nadere bestudering met instructieboekje in de aanslag is broodnodig. De C-Max maakt een verfijnde en goed afgewerkte indruk, waarbij veel aandacht is gegeven aan details.

De goede stoelen zorgen voor een prima ondersteuning aan de zijkant. Ze hebben uitgebreide verstelmogelijkheden, terwijl de middenarmsteun voor extra comfort zorgt. De Titaniumuitvoering omvat opklaptafeltjes achterin, een uitgebreid audiosysteem met Bluetooth, bekleed stuurwiel, dual zone airco en een startknop. Eenmaal binnen heeft de chauffeur de sleutel niet meer nodig. Helaas nog wel voor het openen van de portieren, waardoor de auto niet sleutelloos werkt.

De 1.6 Ecoboostmotor heeft een bescheiden inhoud, maar door toevoeging van een turbo een royaal vermogen. Het vermogen is met 150 pk meer dan gemiddeld en het koppel van 240 Nm is helemaal royaal. Alle voorwaarden zijn aanwezig voor prima prestaties, en dat blijkt ook wel uit het sprintje naar 100 km/u in 9,4 seconden en een top van 204 km/u. De Ecoboost is een downsizemotor waarmee mensen met beleid moeten rijden als ze een gunstig brandstofverbruik willen bereiken. Ford belooft bij de C-Max een gemiddelde van 1 op 15, maar in de praktijk ligt 1 op 11 dichter bij de waarheid. Overigens vormt de C-Max daarmee geen uitzondering ten opzichte van de concurrentie. De motor reageert gretig op bewegingen van het gaspedaal en is vrijwel altijd bij de les. Veelvuldig schakelen is vanwege de trekkracht niet nodig. Voor zo economisch mogelijk rijden is het aanbevolen de schakelindicator te volgen of zelf het motorentoerental waar mogelijk beneden de 2500 tpm te houden.

Ford heeft een naam hoog te houden als het gaat om de kwaliteiten van zijn onderstellen. De nieuwe C-Max vormt daarop geen uitzondering. Het is vooral op dit vlak dat de C-Max zijn tegenstrevers ontstijgt. Comfort en rijdynamiek gaan uitstekend samen in een auto die vooral familiair van karakter is. De besturing luistert goed, waardoor iedereen zich vrijwel direct in de nieuweling thuis voelt.

De luxueuze C-Max Titanium met 150 pk Ecoboost komt op 28.495 euro. De instapversie is de 1.6 TiVTC Trend (105 pk) vanaf 24.345 euro.


Ford C-Max 1.6 Ecoboost

+ Vormgeving

De C-Max is weer herkenbaar als Ford. De vanaf de B-stijl duidelijk aflopende daklijn geeft de vijfpersoons ruimtewagen een sportief en dynamisch tintje.

+/- sleutel

Bij het starten van de Titaniumuitvoering is de sleutel niet nodig. Jammer dat die voor het openen en sluiten wel vereist is, anders was de C-Max helemaal sleutelloos.

++ Binnenruimte

Vier tot vijf personen hebben volop de ruimte in de C-Max, in normale opstelling. Verder heeft Ford bij de Titanium gedacht aan klaptafeltjes, fijn voor de kinderen.

+/- motor

De 1.6 Ecoboostturbomotor voldoet aan de hoogste eisen. Flink vermogen en koppel; vlot presterende auto. Als je van de prestaties gebruik maakt, vraagt dat wel fors brandstof.

- navigatie

Wie kiest voor een af fabriek gemonteerd navigatiesysteem merkt dat het schermpje erg ver weg is geplaatst. Een groter scherm zou de afleesbaarheid verbeteren.


Topsnelheid

204 km/h

Acceleratie

9,4 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 op 11,2

CO2-uitstoot

154 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer