‘iPad stuwt online-omzet tot 9 miljard euro’
EDE (ANP) – De groei van internetaankopen in Nederland krijgt dit jaar een enorme impuls door de opkomst van tabletcomputers zoals de iPad. De omzet zou wel eens uit kunnen komen op 9 miljard euro, tegen iets meer dan een geschatte 8 miljard euro afgelopen jaar. Dat zei Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, vrijdag. „Het consumentengedrag verandert door de opkomst van tabletcomputers.”
Volgens Jongen bieden apparaten als de iPad zo veel gebruikersgemak dat mensen eerder geneigd zijn spulletjes via internet aan te schaffen. „Voor de komst van de laptop moesten mensen zich nog echt achter de computer installeren, de laptop maakte het al makkelijker om het internet op te gaan, de iPad doet daar nog een schepje bovenop.”
Tabletcomputers verdringen in rap tempo pc’s en laptops, weet directeur Laurens van den Oever van GfK Retail & Technology. „De snelheid waarmee het product omarmd wordt, is welhaast uniek.”
Het gemiddelde bedrag dat consumenten per keer op internet uitgeven, zal de komende tijd dalen. Dat heeft alles te maken met de zogenoemde apps; applicaties op de tabletcomputer en smartphones waarmee diensten gekocht kunnen worden. Zo kost het downloaden van een krant of tijdschrift maar een paar dubbeltjes, wat de gemiddelde besteding drukt, vooral ook omdat dit steeds vaker zal gebeuren.
„Het gebruik van apps zal een enorm deel gaan uitmaken van de online-omzet”, stelt GfK. „De schattingen zijn dat de wereldwijde app-markt dit jaar boven de 10 miljard euro uitkomt.” Aan de andere kant houden hogere uitgaven aan producten die aangeschaft worden via internet, de balans qua gemiddelde bestedingen op het net weer een beetje in evenwicht. „Mensen boeken reizen online of kopen een bankstel”, aldus Jongen.
De internetomzet uit de consumentenmarkt kwam het afgelopen jaar naar verwachting uit op zo’n 8 miljard euro, een stijging van ruim 13 procent vergeleken met het jaar ervoor. In de eerste zes maanden van 2010 namen de totale online-consumentenbestedingen nog met 10 procent toe. De laatste weken hebben gezorgd voor een spurtje. „Met Sinterklaas en Kerst is zo’n 40 procent meer via internet verkocht dan een jaar eerder”, weet Jongen.
Dat was mede te danken aan het winterweer, dat geen dagen maar weken aanhield. Veel mensen gingen de straat niet op, maar kochten hun cadeautjes vanuit huis. „Daarmee is weer een nieuwe doelgroep aangeboord”, stelt Thuiswinkel.org. „Als mensen eenmaal over de streep zijn, gaan ze het vaker doen.”
Detailhandel Nederland ziet geen nieuwe bedreigingen voor de stenen winkels. „Fysieke winkels hebben steeds vaker ook een onlinewinkel, of minimaal een informatieve site. We denken dat het elkaar versterkt”, aldus een woordvoerster. Zo zoeken mensen via internet, maar kopen ze toch in de winkel. Of ze keren terug van het winkelen zonder iets gekocht te hebben en kopen dan thuis via internet toch nog iets wat ze eerder in de stenen winkel zagen.