„Bijbel dient ondernemer van advies”
NEURENBERG – De Bijbel heeft waardevolle adviezen voor organisaties en ondernemers. Wie meer wil weten over bijvoorbeeld het oplossen van conflicten of over fondsenwerving kan het beste naar het Boek der boeken grijpen.
Dat adviseren verschillende Duitse economen. Zij zijn sinds donderdag in de Duitse stad Neurenberg bijeen voor een driedaags congres over christelijk leiderschap.
Een van de sprekers op de openingsdag van het congres was donderdag Volker Kessler, directeur van een academie voor christelijk leiderschap in Gummersbach.
Hij liet zijn publiek weten grote waarde te hechten aan de wijsheden uit het boek Spreuken.
Graag citeert Kessler de bekende woorden van Salomo: „In de veelheid der woorden ontbreekt de overtreding niet; maar die zijn lippen weerhoudt, is kloek verstandig.” Volgens Kessler heeft die uitspraak gevolgen over de manier waarop ondernemers met conflicten moeten omgaan. „Als het enigzins mogelijk is, formuleer kritiek dan kort en duidelijk, maar laat een conflict in geen geval doorzeuren.”
Voor het leiden van een onderneming biedt de Bijbel eveneens aanknopingpunten, zei professor Jörg Knoblauch donderdag tegenover het Duitse persbureau Idea.
Hij verwees naar de gelijkenis van de ponden. Immers, geen enkele werkgever wil zijn hebben en houden toevertrouwen aan personeel dat het liefst zijn kapitaal ongemoeid laat.
Volgens Knoblauch is een ideale werkgever ”heer van zijn bezit”: hij plant de strategie van zijn bedrijf en voert die uit.
Thorsten Leiner, directeur van een instituut voor leiderschap in Kitzingen, ging in op het onderwerp management in crisistijd.
Leiders die moeilijke beslissingen moeten nemen, maken zich niet altijd geliefd bij hun personeel, aldus Leiner in zijn bijdrage.
Werknemers dienen zich dan ook goed te realiseren dat werkgevers geen „heilsboodschappers” zijn.
Matthias Brender, specialist in fondsenwerving, hield de aanwezigen voor dat fondsenwerving Bijbels gefundeerd is.
„Als God mensen in de Bijbel ergens een opdracht voor gaf, hield dat allereerst in dat er geld ingezameld moest worden.”
Als voorbeelden noemde Brender onder meer de bouw van de tabernakel, de opbouw van Jeruzalem na de wegvoering en de vraag van de apostel Paulus aan de eerste christenen om geld te verzamelen voor de noodlijdende gemeente in de stad Jeruzalem.