Senseo: tien jaar Hollands kopje koffie
UTRECHT (ANP) – Senseo, een product van de samenwerking tussen koffiebrander Douwe Egberts en elektronicafabrikant Philips, bestaat tien jaar en in die tijd heeft de nieuwe manier van koffiezetten zijn intrede gedaan in de meeste huishoudens in ons land.
Philips en Douwe Egberts spreken zelf van een ‘revolutie’, omdat inmiddels zes op de tien Nederlandse huishoudens beschikken over een Senseo-apparaat. Alleen al in Nederland verkocht Philips zeven miljoen apparaten en Douwe Egberts 12,7 miljard koffiepads.
De koffiebrander in Utrecht grijpt het tienjarig bestaan aan om aan te kondigen dat er dit najaar nieuwe smaakvarianten op de markt komen. De fabrikant uit Eindhoven komt dan met een apparaat dat geheel uit gerecycled materiaal is gemaakt.
Douwe Egberts en Philips hadden oorspronkelijk een apparaat in gedachten dat onder de naam café solo op de markt moest komen en één kopje koffie tegelijk kon zetten. Ze stapten af van die naam, omdat een apparaat dat twee kopjes zet meer kans leek te maken in de markt. Sindsdien vragen Nederlanders niet langer aan elkaar of ze koffie willen, maar welke koffie ze willen.