Economie

Experiment: McDonald’s zonder Big Mac

PARIJS – De muren zijn betimmerd met wit hout. In het midden staat een lange, houten tafel; stoere balken maken het restaurant af. Rustieke sfeer, vegetarisch eten. Heel gewoon. Alleen: het is een McDonald’srestaurant.

Redactie economie
19 January 2011 12:13Gewijzigd op 14 November 2020 13:21
Foto ANP
Foto ANP

In Parijs zit een eetcafé van McDonald’s waar geen hamburgers worden verkocht. Klanten kiezen er uit meerdere soorten bladsla en 28 andere gezonde ingrediënten – schapenkaas, gedroogde tomaatjes, olijven, kruiden– om een hoogstpersoonlijke en de allerlekkerste salade samen te stellen. De Duitse krant Die Welt wijdde gisteren een groot artikel aan de hamburgervrije tent. Het restaurant zit midden in een zakenwijk aan de westkant van Parijs: tussen kantoren, banken en vastgoedmakelaars.

De saladebar is een experiment, zegt Isabelle Kuster, vice-president bij McDonald’s, afdeling Frankrijk en Zuid-Europa, in Die Welt. „We geven onszelf een paar maanden de tijd om dit concept uit te proberen.”

Voor Nederland staat zoiets nog niet gepland, zegt Eunice Koekkoek, communicatieadviseur bij McDonald’s Nederland. In elk geval past het Franse experiment in de strategie van de fastfoodketen. „Look and feel good food fast, dat zijn belangrijke woorden voor ons. Gemak voor de klant, kwaliteitseten. In Nederland hebben we 225 restaurants, en ruim de helft heeft al een rustiger uitstraling, met meer aardse kleuren, een lounge, wifi-verbinding.”

Een initiatief zoals dat in Frankrijk sluit aan bij de cultuur van dat land, tekent Koekkoek aan. „De eetcultuur is daar weer anders dan bij ons. De herkomst van ingrediënten is belangrijk.” Hoewel natuurlijk ook van Nederlandse frietjes bekend is dat ze uit 100 procent aardappel bestaan, voegt Koekkoek eraan toe, en dat ook hier hamburgers helemaal van rundvlees zijn gemaakt.

De saladebar in Frankrijk is overigens een shop-in-a-shop, een onderdeel van een groter McDonald’s-restaurant – mét Big Macs, zegt Koekkoek. „De hamburger blijft toch onze corebusiness. Die blijft.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer