BMW X3 xDrive20dA: dit is pas echt een BMW
De SUV maakt een evolutie door. Er wordt tegenwoordig vaker gesproken van een zogeheten cross-over, maar wat voor naam ze ook krijgen, de hoog op de wielen geplaatste modellen blijven populair.
Tegelijk nemen autofabrikanten hun verantwoordelijkheid door flink te sleutelen aan de techniek om de milieubelasting van deze modellen binnen de perken te houden. BMW loopt hierin voorop, onder meer met de nieuwe X3.
EfficientDynamics –het pakket maatregelen dat BMW ontwikkelde om het brandstofverbruik en de uitstoot van zijn auto’s te verlagen– wordt volledig in het nieuwe model toepast. Tegelijk blijft BMW voldoen aan de hoge verwachtingen die de klant heeft. Vergeet de oude X3, dit is pas echt een BMW. Vooral ook door de materialen en de afwerking, een punt waarop de eerste verschijningsvorm niet uitblonk. Gelukkig maakte de facelift van een paar jaar geleden het nodige goed. BMW kreeg de in Amerika gebouwde X3 qua interieur meer op Europees niveau.
De nieuwe X3 is een stukje gegroeid, tot een lengte van 4,65 meter. De auto is daarmee nog steeds geen kolos. Dat de vormgeving van de X3 nog immer in goede aarde valt, blijkt wel uit een aantal typische kenmerken dat in de nieuwe oplage bewust behouden is, zoals de belijning van de voorbumper en het knikje in de ruitlijn achteraan.
Op de flanken zijn een paar strakke lijnen aangebracht. De grote achterlichten passen binnen de huidige designtaal van het merk en heel grappig zetten de reflectoren de horizontale lijn onder aan de achterklep door in de bumper. Subtiel! Veel oog voor detail, dat toont de X3 onder meer met zijn glanzend metaalkleurige ruitomlijsting, portiergrepen met ingebouwde verlichting en fraai geïntegreerde dakrails.
Aan het interieur is meteen zichtbaar dat BMW alles op alles heeft gezet om de eventueel licht negatieve gevoelens van weleer in één klap weg te wuiven. Uiteraard is het dashboard zeer herkenbaar. De bovenkant is zwart, terwijl er voor de onderzijde en de accentstrips meer kleuren bestaan. Het brede i-Drivebeeldscherm is netjes onder de overkapping boven de middenconsole geplaatst.
Het sobere instrumentarium blinkt uit door een optimale leesbaarheid. Ook zonder instructieboekje zijn de meeste functies direct duidelijk. De automaat laat zich met het in veel modellen doorgevoerde kleine pookje bedienen en dat blijft wennen. Deze komt namelijk na schakelen weer in de uitgangspositie terug en dat is een beetje verwarrend.
Sterke vooruitgang is er geboekt bij het ruimteaanbod in de X3, voor- en achterin heeft niemand te klagen en bovendien kan er minimaal 550 liter aan bagage worden meegenomen. Neerklappen van de achterbank levert zelfs 1600 liter op. Een puntje van kritiek is dat de zitting van de achterbank behoorlijk laag is geplaatst en daardoor een wat onnatuurlijk zithouding met opgetrokken knieën oplevert.
De 2 liter diesel mag dan de minst vermogende motor zijn, met 184 pk overtuigt de viercilinder enorm. Dat komt dan vooral door het meer dan vorstelijke koppel van 380 Nm, dat al bij 1750 toeren per minuut volledig bij de les is. Het instapmodel beschikt over een handgeschakelde zesbak, maar de nieuwe achttrapsautomaat blijkt zo’n juweel dat het de meerprijs beslist waard is.
Schakelen is niet voelbaar en door de extra verzetten kan onder alle omstandigheden de efficiëntste overbrenging worden gekozen. Het gaat zelfs zover dat de automaat op papier zuiniger is dan de handgeschakelde variant. Waar voorheen de 2 liter diesel nogal hoorbaar in de motorruimte lag, is er serieus werk gemaakt van de geluidsisolatie. BMW levert de X3 uitsluitend met vierwielaandrijving, een elektronisch geregelde versie waar de bestuurder nooit en te nimmer omkijken naar heeft. In deze tijd met kans op sneeuw en verminderde grip is deze voorziening samen met winterbanden heer en meester. De eerste gladheid ervaren inzittenden pas als ze uitstappen en op eigen benen moeten staan.
De diesel beschikt over alle elementen van EfficientDynamics, met onder meer een start-stopsysteem dat de motor uitschakelt voor een stoplicht en energieregeneratie tijdens het remmen en als het gaspedaal wordt los gelaten. Mede dankzij deze voorzieningen heeft de X3 een schappelijk brandstofverbruik van gemiddeld 1 op 15. Een prima cijfer voor een 1700 kg wegende SUV of cross-over.
Qua rijdrag is de nieuwe X3 vooral zeer comfortabel, en dat ondanks de behoorlijk hoge carrosserie. Wegoneffenheden lijken nauwelijks te bestaan. In bochten blijft de koets mooi stabiel en wie wat steviger met de auto omgaat zal niets merken van het gewicht. Ook hier, of misschien wel vooral hier, zet de nieuwe X3 weer een flinke stap vooruit.
De nieuwe X3 begint met de 2.0 diesel met zesbak voor 51.735 euro. Inclusief automaat kost hetzelfde model 54.300 euro. Daarnaast zijn er uiteraard de Executive en de High Executive. De laatste komt met automaat uit op 60.050 euro.
BMW X3 xDrive20dA
++ wielen Permanente vierwielaandrijving in combinatie met winterbanden maakten de BMW X3 in de afgelopen weken onoverwinnelijk. Geen besneeuwde helling is te veel van het goede, de auto komt er gewoon altijd.
+ design BMW is een behoorlijk traditioneel automerk met klanten die herkenbaarheid vragen. Vandaar dat nadrukkelijk geprobeerd is in het design enkele kenmerken van het bestaande model te integreren. Die actie is volledig geslaagd.
+ motor De dieselmotor heeft ‘maar’ vier cilinders en ‘slechts’ een vermogen van 184 pk, maar weet onder alle omstandigheden te overtuigen. De trekkracht is enorm, de prestaties zijn meer dan uitstekend en dat gaat weer gelijk op met een verdienstelijk brandstofverbruik.
- ruimte Zonder aanwijsbare reden heeft BMW de zitting van de achterbank behoorlijk laag geplaatst. Achterpassagiers zitten daarom met de benen wat opgetrokken en voelen zich daardoor ietwat opgesloten.
+ onderstel Qua afstemming van het onderstel blijkt de X3 behoorlijk comfortabel, waardoor zelfs op de snelweg niet het gevoel van een hoge SUV wordt gegeven. De stabiliteit is spreekwoordelijk en oneffenheden verstoren de feestvreugde niet.
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 8,5 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 1 op 15,0
CO2-uitstoot 147 g/km