Economie

Schuttevaer ziet kansen voor binnenvaart Randstad

ALPHEN A/D RIJN – Ze bouwen bruggen met lage doorvaarthoogten, lassen ze vast of sluiten ze in de spits. Gemeenten in de Randstad hebben maar weinig oog voor de binnenvaart. Dat heeft voorzitter Henk van Laar van afdeling Rijnstreek van de Koninklijke Schuttevaer zaterdag gezegd tijdens zijn nieuwjaarsrede.

18 January 2011 09:47Gewijzigd op 14 November 2020 13:19Leestijd 4 minuten
UITHOORN – Voorzitter Henk van Laar van afdeling Rijnstreek van Koninklijke Schuttevaer stoort zich aan gemeenten die bruggen in de spits niet meer open willen doen. „Geld en electoraat spelen een grote rol.” Foto RD
UITHOORN – Voorzitter Henk van Laar van afdeling Rijnstreek van Koninklijke Schuttevaer stoort zich aan gemeenten die bruggen in de spits niet meer open willen doen. „Geld en electoraat spelen een grote rol.” Foto RD

„Er zijn enorm veel kansen voor de binnenvaart in de Randstad. Kijk eens naar de overkant.” Van Laar wijst in zijn woonplaats Uithoorn naar de overkant van het riviertje de Amstel. Er is een wat groezelig bedrijf te zien met een verlopen kade. Boven het water hangt een soort slurf, een graanelevator. „Mijn vader was binnenvaartschipper en heeft hier heel wat keertjes graan gelost. Dat lossen gebeurt ’s zomers nog steeds, maar met die kade zou zo veel méér kunnen.”

Van Laar vindt dat kades aan het water best openbare terminals kunnen worden; laad- en losgelegenheden voor de bevoorrading van diverse bedrijven uit de omtrek. „Er zijn vaarwegen genoeg in de Randstad. Wat we missen, zijn plaatsen waar we kunnen laden en lossen.”

In de nieuwjaarsrede die Van Laar zaterdag uitsprak in Avifauna in Alphen aan den Rijn ziet hij voor de provincie Zuid-Holland een grote rol weggelegd als aanjager van het vervoer over water in de Randstad. „De provincie moet investeren in zulke openbare terminals, net zoals ze heeft geïnvesteerd in de containerterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn.”

Lyrisch

De afdelingsvoorzitter van de belangenvereniging voor beroepsbinnenvaart wordt bijna lyrisch als hij het over de nieuwe containerterminal in Alphen heeft. „Het heeft vijftien jaar geduurd voordat er gebouwd kon worden. Als je er nu vanuit de lucht naar kijkt, is het zo logisch dat hij op die plek ligt, dat je jezelf afvraagt waarom hij niet jaren eerder is gebouwd.”

Op de terminal bij Alphen aan den Rijn worden dagelijks 200 tot 300 containers vol met kratten Heinekenbier overgeladen van een vrachtwagen op een binnenvaartschip. Daardoor rijden er jaarlijks 100.000 trucks minder richting de haven van Rotterdam.

Van Laar hoopt dat er de komende jaren ook containerterminals verrijzen bij Gouda en Schiphol. „Steeds meer vracht wordt per container vervoerd. In Rotterdam zijn nu 11 miljoen bewegingen van 20 voet containers (TEU’s) per jaar. Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat dat aantal in 2030 naar de 35 miljoen bewegingen gaat. Dat is een verdrievoudiging!”

Groei

De schipperszoon denkt dat het containertransport ook in het binnenland zal groeien. „Dan red je het dus niet met alleen vervoer over de weg. Dan wordt het binnenlands containertransport enorm belangrijk. Maar dan moeten er wel terminals zijn om de containers op en van de schepen te krijgen.”

Tijdens de vorige nieuwjaarsrede opperde Van Laar al om een scheepvaartcorridor te maken tussen Amsterdam en Rotterdam. Een soort A4 over water. „Een snelweg voor schepen. Waar ze niet urenlang hoeven te wachten op gesloten bruggen. Waar een ijsbreker de route openhoudt als dat nodig is. Waar wacht- en ligplaatsen door regelmatig baggeren op diepte worden gehouden. Kortom, waar de binnenvaart voorrang krijgt.”

Gesoebat

Van Laar ergert zich regelmatig aan gemeenten die amper oog hebben voor de scheepvaart. „Neem nu de Lammebrug in Leiden. De gemeente wilde de brug tijdens de spits sluiten. Na veel gesoebat heeft de Koninklijke Schuttevaer voor elkaar gekregen dat de brug tijdens de spits toch af en toe opengaat. Nu is er een nieuwe wethouder en die wil daar onmiddellijk mee stoppen. Geld en electoraat spelen daarbij een grote rol. De provincie heeft gelukkig meer oog voor de bovenregionale belangen en zou zo’n gemeente tot de orde moeten roepen.”

De voorzitter van de afdeling Rijnstreek zou graag zien dat er eens serieus gekeken wordt naar een verbreding van de Gouwe zodat er ook grotere binnenvaartschepen door het kanaal kunnen varen. „Dat is wel even een stevige investering van een paar miljoen, maar in vergelijking met een nieuwe snelweg is dat peanuts. Ik heb wel eens gehoord dat elke meter asfalt dan 1 miljoen euro kost. Voor dat bedrag kun je heel wat meters vaarweg aanleggen. Terwijl vervoer over water veel duurzamer is.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer