Rederij heeft minder vracht door SARS
De angst voor de longziekte SARS treft ook rederijen die op China varen. De schepen varen minder vol tussen het Aziatische land en Nederland. Waarschijnlijk vervoeren ze tussen de 10 en de 15 procent minder vracht.
Dat zei M. Duin, de secretaris van de Vereniging van Nederlandse Cargadoors (VNC), vrijdag. Vooral het vervoer vanuit China van levensmiddelen en diervoeders wordt getroffen door de angst voor de longziekte. „Mensen zijn bang dat ze de ziekte kunnen krijgen van deze goederen”, aldus Duin.
Bovendien loopt de groei van de goederenstromen gevaar doordat bedrijven hun werknemers niet meer naar China laten gaan. Het land is nog in ontwikkeling en persoonlijke contacten tussen Nederlandse en Chinese bedrijven zijn erg belangrijk om nieuwe vervoerscontracten af te sluiten, zei Duin. Daar komt bij dat er in China als gevolg van de ziekte minder goederen worden geproduceerd, waardoor er minder te vervoeren valt.
Duin schat de kans hoog in dat de rederijen lagere tarieven in rekening moeten brengen om hun schepen vol te krijgen. „Als de vracht afneemt, zit er niks anders op.” De afgelopen maanden zijn de tarieven juist fors gestegen omdat de schepen helemaal vol zaten.
Voor de opdrachtgevers van transport hoeft dit niet te betekenen dat het vervoer veel goedkoper wordt. Volgens brancheorganisatie EVO hebben veel verladers langlopende contracten afgesloten, waardoor de tarieven voor een lange periode vaststaan.
Ook de luchtvaart is zwaar getroffen door de angst voor SARS. Passagiers durven niet meer in het vliegtuig te stappen. Daardoor is vooral op vluchten naar het Verre Oosten het aantal reizigers fors gedaald. Luchtvaartmaatschappij KLM noemde SARS eerder een grotere bedreiging voor het bedrijf dan de oorlog in Irak. Om te overleven heeft KLM besloten 3000 banen te schrappen, waarbij 1000 gedwongen ontslagen vallen.