Volkswagen Sharan 1.4 TSI: Groot met een klein hartje

De Sharan, sinds midden jaren negentig Volkswagens ruimtewagen, heeft een lange carrière achter de rug. Een loopbaan die een vervolg heeft gekregen in de tweede generatie.

Tony Vos
7 January 2011 16:09Gewijzigd op 14 November 2020 13:11
De hoekige vormen van de nieuwe Volkswagen Sharan vertellen aan de buitenkant al veel over de enorme mogelijkheden in het interieur. Foto Tony Vos
De hoekige vormen van de nieuwe Volkswagen Sharan vertellen aan de buitenkant al veel over de enorme mogelijkheden in het interieur. Foto Tony Vos

Dat de tijd niet heeft stilgestaan, blijkt niet alleen uit de styling en het toegenomen formaat. Ook onder de motorkap veranderde er veel. De belangstelling voor grote, Europese ruimtewagens loopt terug. Tegelijk is het aanbod gekrompen. Toch blijken de pioniers nog brood in dit type voertuig te zien, waaronder Volkswagen dus, die na vijftien jaar een nieuwe Sharan lanceert.

De buitenkant van de Sharan maakt direct duidelijk dat het bij dit soort voertuigen vooral om de kubieke meters gaat. Tegelijk past de Sharan goed binnen de huidige range van Volkswagen. Het front is conform de laatste mode bij het merk en de totale uitstraling is die van een grote Touran. De passagiers op de tweede en eventueel derde zitrij kunnen gemakkelijk instappen via de twee schuifdeuren. De bagageruimte wordt door een fors bemeten achterklep bereikt.

Strak en zakelijk is de algehele indruk van de nieuwe Volkswagen. Nee, het is geen designhoogstandje. Meer een auto die al aan de buitenkant toont waar-ie goed in is: het vervoeren van veel mensen en bagage. De standaardvijfzitter beschikt over een gigantische bagageruimte die onder de rolhoes maar liefst 809 liter groot is. Uiteraard levert Volkswagen verschillende praktische items om deze ruimte in te delen. Als er voor twee extra achterstoelen wordt gekozen, blijft er nog 267 liter aan bagagevolume over.

De stoelen kunnen op een slimme manier in de vloer worden weggeklapt, waarna het maximale volume groeit naar 2430 liter. En dan is de auto nog niet door zijn mogelijkheden heen. Als extra is namelijk een neerklapbare passagiersstoel te verkrijgen waarmee de maximale laadlengte van de auto kan worden benut.

Het interieur toont zeer verzorgd, zoals te verwachten van een Volkswagen. Alles is netjes bekleed met hoogwaardige materialen die degelijk aanvoelen. De drie stoelen achterin kunnen in lengte en qua rugleuning worden versteld. Been- en hoofdruimte zijn ronduit vorstelijk en voorin is de zitpositie nog beter. Zithoogte en het bijbehorende uitzicht worden bij dit soort auto’s hoog gewaardeerd.

De Comfortline-uitrusting beschikt over een tweekleurig interieur, in dit geval zwart met lichtgrijs. Alhoewel Volkswagen niet altijd even goed scoort op het gebied van zitcomfort, is er met de Sharan weinig mis. De zitpositie laat zich goed regelen en ook de stand van het stuur kan de goedkeuring wegdragen. Het dashboard is correct vormgegeven, waarbij alle elementen zich snel laten vinden.

De Sharan is een gigantische ruimtewagen die wonderwel wordt bediend door een piepklein benzinemotortje. Serieus? Wel degelijk. Het gaat om een krachtbron met een inhoud van slechts 1,4 liter. Een turbo én een compressor zorgen ervoor dat zijn daden groot zijn. De TSI-motor levert maar liefst 150 pk en 240 Nm aan trekkracht over een toerengebied van 1750 tot 4000 toeren per minuut. Acceleratie is dan ook geen enkel probleem. Groot met een klein hartje.

Prettig is dat tussenacceleraties vlot worden afgewerkt en veelvuldig schakelen achterwege blijft. De motor blijkt mooi stil en heeft in z’n totaliteit een erg prettig karakter. De 1.4 TSI is uit vele andere Volkswagens bekend. Hoewel de motor over het algemeen niet uitblinkt in brandstofverbruik, valt dit in de nieuwe Sharan zeker niet tegen. De auto blijft in de praktijk aan de goede kant van de 1 op 10.

Punten scoort de auto ook met zijn onderstel, want alhoewel de Sharan voelbaar voor comfort is gemaakt, wordt de carrosserie keurig stabiel gehouden. Het is daardoor een erg prettige reisgenoot voor de hele familie. De besturing werkt doeltreffend, de overzichtelijkheid is dik in orde. Het mag duidelijk zijn dat Volkswagen met de nieuwe Sharan meteen een paar generaties heeft overgeslagen.

Volkswagen vraagt voor de Sharan 1.4 TSI Easyline 37.490 euro. De Trendline is er vanaf 38.290 euro en deze Comfortline kost minimaal 40.290 euro. Een zestraps-DSG kan als optie worden besteld. De meerprijs voor de extra stoelen is afhankelijk van het uitrustingsniveau.


Volkswagen Sharan 1.4 TSI

++ ruimte Waar draait het bij een ruimtewagen om? Juist. Het interieurvolume van de nieuwe Volkswagen Sharan is met standaard 809 liter dik in orde.

+ motor De 1,4 litermotor lijkt op z’n zachtst gezegd aan de magere kant, maar door een turbo én compressor is er noch aan vermogen, noch aan koppel gebrek.

++ onderstel Het onderstel is uitermate prettig van afstemming. De carrosseriebewegingen blijven keurig beperkt en het comfort is van een hoog niveau.

- design De vormgeving van de Sharan is weinig verheffend. De auto is hoekig en vertoont weinig fantasie. De doelgroep gaat gelukkig vooral voor functionaliteit.

+ passagiers Vijf passagiers hebben in de nieuwe Sharan niets te klagen. Zelfs met twee extra zitplaatsen is het prima, al moet iedereen dan wel inschikkelijk zijn met de bagage.


Topsnelheid 197 km/h

Acceleratie 10,7 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld 1 op 10,3

CO2-uitstoot 167 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer