Rabobank sponsort De Nederlandse Bachvereniging
ROTTERDAM – De Rabobank en De Nederlandse Bachvereniging gaan met ingang van het nieuwe jaar samenwerken. De bank sponsort het muziekgezelschap voor de duur van drieënhalf jaar.
Donderdagavond 6 januari hebben de twee partijen daartoe in de Doelen in Rotterdam een overeenkomst getekend. Een uitvoering van Bachs ”Hohe Messe” onderstreepte de samenwerking.
Jaarlijks, tot en met het cultuurseizoen 2013/2014, investeert de bank een bedrag van € 250.000,- in de Bachvereniging, die artistiek wordt geleid door Jos van Veldhoven. Het belangrijkste doel is om meer mensen in aanraking te brengen met klassieke muziek in het algemeen en met de muziek van Johann Sebastian Bach in het bijzonder. De beide partijen noemen de samenwerking uniek voor de klassiekemuzieksector in Nederland.
De sponsorbijdrage maakt het voor de Bachvereniging mogelijk om dit jaar het educatieve programma uit te bouwen. Zo zal het educatieve project voor de basisschool, ”De dag van Bach”, in 2011 zes keer worden georganiseerd.
De samenwerking moet daarnaast leiden tot een grotere spreiding van het muziekaanbod. Samen met de Rabobank zal de Bachvereniging, het oudste barokensemble van Nederland, twee nieuwe speelplaatsen benoemen.
Gerlinde Silvis, lid van de raad van bestuur van Rabobank Nederland: „Wij hebben in de Bachvereniging een bevlogen culturele partner gevonden, die flexibel met ons meedenkt over ons gezamenlijk doel: meer mensen laten genieten van cultuur. Leden en klanten van de Rabobank hebben daar veel voordelen van.”