Onderzoek naar fysieke schoolprestaties
GRONINGEN (ANP) – Presteren kinderen beter op school als ze fysiek bezig zijn met reken- en taalopdrachten? Dat gaan bewegingswetenschappers en onderwijsdeskundigen van de UMCG/RUG in Groningen de komende drie jaar onderzoeken op twaalf basisscholen in Noord-Nederland. Voor het onderzoek heeft het ministerie van Onderwijs een subsidie van 1 miljoen euro uitgetrokken, zo is donderdag bekendgemaakt.
Vergelijkbare aanpak in de Verenigde Staten zorgde voor een verbetering van schoolprestaties van kinderen, met name bij achterstandsleerlingen. In Nederland worden kinderen uit groep 4 en 5 in de leeftijd tussen de zeven en negen jaar gevolgd van twaalf basisscholen. „Denk bij fysieke opdrachten aan bijvoorbeeld kinderen die tijdens rekenles joggen op de plaats. De docent noemt een som en de kinderen klappen het antwoord. De bedoeling is dat de lessen een half uur per dag gegeven worden”, aldus onderzoekster Suzanne Houwen.
Als de aanpak effect heeft, wordt die ingevoerd op meer basisscholen in Nederland.