Supermarkten sluiten 2010 goed af
DEN HAAG (ANP) – Supermarkten hebben de laatste drie weken van 2010 rond kerst en oud en nieuw succesvol afgesloten. In die periode werd een omzet geboekt van ruim 2 miljard euro, een stijging van 4,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.
Het is de zesde keer op rij dat de omzet van de supermarkten in de laatste drie weken van het jaar is gestegen. De omzetstijging is onder meer te danken aan de extra activiteiten die supermarkten organiseren rond de feestdagen, zoals een extra assortiment, een stemmige aankleding van de winkel en proeverijen.
De totale omzet over heel 2010 kwam uit op 31,42 miljard euro. Dat is een stijging van 1,2 procent ten opzichte van 2009.
Het aantal bezoeken aan een supermarkt is in 2010 met 0,2 procent gestegen, terwijl de omzet per kassabon steeg van 21,89 euro in 2009 naar 22,10 euro vorig jaar. Volgens GfK zijn consumenten minder vaak naar een speciaalzaak gegaan en vaker naar de supermarkt. Verder heeft de consument per bezoek meer uitgegeven.