Veenhof nieuwe topman Wessanen
Ad Veenhof wordt de nieuwe topman bij het geplaagde voedingsmiddelenconcern Wessanen. Hij komt van Philips, waar hij leiding gaf aan de divisie voor huishoudelijke apparatuur en lichamelijke verzorging. Wessanen maakte de benoeming woensdag bekend.
Veenhof volgt M. Zondervan op, die opstapt na een dienstverband van 29 jaar. Zondervans vertrek komt na een reeks winstwaarschuwingen. Wessanen wil niets zeggen over een eventuele afkoopsom.
Het bedrijf maakte de benoeming van de nieuwe bestuursvoorzitter bekend tegelijk met de publicatie van kwartaalcijfers. Wessanen boekte in de eerste drie maanden van dit jaar een omzet van 614 miljoen euro tegen 682 miljoen een jaar eerder.
Tijdens een telefonische persconferentie zei de bestuursvoorzitter dat de onderneming niet te koop is. De afgelopen weken schommelde de koers van het bedrijf flink na geruchten over een overname. Op de beurs zakte de koers van Wessanen diep weg. In de loop van de middag noteerde de koers van het fonds 5,88 euro, een verlies van 8,4 procent.
De winst voor bijzondere posten en afschrijving van goodwill kwam uit op 1 miljoen euro tegen 7,2 miljoen in het eerste kwartaal van 2002. Uiteindelijk bleef er een nettoverlies van 1,4 miljoen euro over tegen een winst van 5,3 miljoen een jaar eerder. Het nettocijfer ligt onder de verwachtingen van analisten.
Het bedrijf zag in het eerste kwartaal een groei van circa 5 procent. Die werd echter tenietgedaan door de koersstijging van de euro tegenover de dollar. Wessanen heeft grote belangen in de Verenigde Staten.
De dochter Tree of North America had een negatief resultaat. Wessanen voert een al aangekondigde reorganisatie bij dit onderdeel versneld door. Het ligt in de lijn van de verwachingen dat ook het tweede kwartaal moeizaam verloopt bij deze dochter.
Wessanen spreekt voor het hele concern over 2003 geen verwachting uit. Daarmee laat het bedrijf een eerdere prognose los. Bij de presentatie van de jaarcijfers in februari dacht het nog dat het beter zou gaan dan in 2002. Het is volgens de onderneming moeilijk te voorspellen hoe de economie zich herstelt. Daarom geeft Wessanen geen voorspelling meer.
Slechts door de verkoop van het kaasmerk Leerdammer aan het Franse concern Fromageries Bel wist Wessanen vorig jaar uit de rode cijfers te blijven. Het bedrijf kreeg het in 2002 steeds moeilijker en was niet in staat verwachtingen waar te maken.