Drie complimentjes uitdelen op één dag
AALSMEER – We mopperen wat af. De buurman maait het gras op de gekste tijden, de juf op school kan geen les geven, de organist in de kerk speelt te snel, en op de weg lijkt het soms dat mensen alle tijd hebben. Maar wie heeft er vandaag al een compliment uitgedeeld?
Al acht keer heeft waarderingsspecialist Hans Poortvliet uit Aalsmeer de Nationale Complimentendag georganiseerd. De negende staat komend jaar weer gepland voor 1 maart. „De aanleiding tot zo’n dag was dat ik ooit een Amerikaanse site zag die iedereen opriep iedere dag minstens één compliment te geven. Toen heb ik met een paar mensen nagedacht over een speciale dag voor het uitdelen van complimenten. Ook een groep studenten bleek met dat idee rond te lopen. Dat leidde ertoe dat we nu ieder jaar op 1 maart een complimentendag hebben.”
Deze dag draait om het geven van oprechte aandacht en het tonen van persoonlijke waardering, benadrukt Poortvliet. „We hebben genoeg commerciële nationale dagen met Moederdag, Vaderdag, Valentijnsdag en secretaressedag. Onze insteek is niet-commercieel. Het is absoluut niet de bedoeling om een ander iets te geven, al moeten mensen dat zelf weten. Maar het is veel moeilijker om iemand oprecht een pluim te geven dan iets af te doen met een bosje bloemen. Een volgende geeft een taart en voor je het weet heeft de commercie zo’n dag weer te pakken. Maar het succes van de Nationale Complimentendag is niet te koop.”
Poortvliet krijgt regelmatig de vraag of het niet gekunsteld is om op 1 maart iemand bewust een complimentje te geven. „Natuurlijk hoop ik dat we op zeker moment deze dag kunnen afschaffen, omdat iedereen het hele jaar door complimentjes uitdeelt. Maar we hebben nu 364 kritiekdagen en dan is het goed om één dag stil te staan bij wat er allemaal goed gaat in het leven. Als we die dag allemaal drie complimentjes uitdelen, is dat een mooie start.”
De belangstelling voor Nationale Complimentendag neemt toe. Zo is de dag op steeds meer scheurkalenders te vinden. Ook sloten dit jaar diverse ziekenhuizen en scholen zich bij het initiatief aan. Stichting Ideële Reclame (SIRE) en de bij jongeren populaire site MSN ontwikkelden speciaal voor deze dag een aantal positief bedoelde emoticons –symbolen die emoties weergeven, zoals lachebekjes– die mensen elkaar via de computer kunnen toesturen.
Maar ook steeds meer bedrijven doen mee. Poortvliet vermoedt dat het komt omdat mensen behoefte hebben aan wat meer positivisme in het leven. „Juist omdat er op politiek en economisch gebied zorgen zijn. Waardering blijft een van de diepste menselijke behoeften. Gebrek aan persoonlijke aandacht is de belangrijkste reden waarom werknemers ontslag nemen. Bedrijven bieden hun personeel vaak allerlei cursussen aan, maar vervolgens gaan mensen toch weg. Dat is geen gebrek aan loyaliteit, maar mensen willen plezier in hun werk hebben. Kijk ook naar de populariteit van socialenetwerksites als Twitter of Hyves. We willen erkenning voor wie we zijn en hoe we ons leven inrichten.”
Het is jammer dat Nederlanders zo weinig scheutig zijn in het uitdelen van complimenten, vindt Poortvliet. Maar hoe voorkom je nu om met een spontaan uitgesproken compliment, al dan niet vergezeld van een glimlach, opgestoken duim, schouderklopje of knipoog, voor slijmbal te worden aangezien? „Het geven van een compliment moet oprecht zijn. Maar het mooie is dat mensen dat feilloos aanvoelen. Het belangrijkste is dat ieder op zijn eigen manier een complimentje geeft.”
Op zoek naar het verhaal achter opmerkelijke berichtjes van het afgelopen jaar. Vandaag deel 3 in een serie.