Scheepsbouw in EU beleeft zware tijden
De Europese scheepsbouwindustrie maakt zware tijden door. De terugval in het aantal bestellingen voor nieuwe schepen zette vorig jaar door.
De Europese Commissie zoekt de oorzaken in overaanbod, de stagnerende economie, de gevolgen van de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten en de politiek onzekere situatie in het Midden-Oosten.
Vergeleken met 2001 duikelde de orderontvangst met ruim 50 procent en vergeleken met 2000 met zelfs 70 procent, schrijft de commissie in een dinsdag gepubliceerd rapport. Daardoor raken scheepswerven snel zonder werk. Faillissementen en ontslagen zijn al voorgekomen.
Al met al is het totale marktaandeel van Europese scheepswerven meer dan gehalveerd. Was het in 2000 19 procent en in 2001 13 procent, vorig jaar zakte het verder tot 7 procent, aldus de Commissie.
Ook wereldwijd is het slecht gesteld met de orderontvangst voor nieuwe schepen. Het aantal bestellingen daalde in 2001 met 12 procent, na een daling met zelfs 20 procent in 2000.
De klad zit vooral in de markt voor container- en cruiseschepen, maar ook de vraag naar olie- en gastankers valt terug. Muziek zit er eigenlijk alleen in de markt voor producttankers. Dankzij de nieuwe Europese wetgeving voor veilig maritiem transport zijn immers vervangende schepen nodig. Ook de vraag naar bulktankers trekt iets aan.
Wat de prijzen betreft, zijn die volgens ’Brussel’ in 2002 verder gezakt, tot het niveau van 1989. Vooral Zuid-Koreaanse werven verlagen voortdurend hun prijzen, ondanks steeds hogere kosten en de waardedaling van hun munt, om klanten te trekken en om de Chinese concurrentie de baas te kunnen. De EU heeft vorig jaar oktober al de Wereldhandelsorganisatie in de arm genomen wegens Zuid-Koreaanse ’dumppraktijken’ in de scheepsbouw.