Kinderen leren slechter door vooroordelen
NIJMEGEN (ANP) – Vooroordelen van leerkrachten over allochtone leerlingen en kinderen met leerproblemen hebben een negatief effect op hun schoolprestaties.
Dat blijkt uit donderdag gepubliceerd onderzoek van gedragswetenschappers van de Radboud Universiteit Nijmegen.
De wetenschappers onderzochten de houding van 41 leerkrachten van basisscholen ten opzichte van in totaal 434 leerlingen. Zij bleken over het algemeen lagere verwachtingen te hebben van leerlingen van allochtone afkomst of met bijvoorbeeld dyslexie, maar niet allemaal in dezelfde mate.
Aan de hand van Citoscores keken de onderzoekers naar de invloed van vooroordelen op de leerprestaties. Hoewel allochtone leerlingen in alle groepen gemiddeld lager scoorden dan autochtone leerlingen, bleek het verschil groter te zijn als zij les hadden van een bevooroordeelde docent.
Bij de studie is een zogenoemde impliciete associatietest gebruikt in plaats van een gewone vragenlijst. Daarbij moesten de leraren onder tijdsdruk reageren op beelden of woorden. Zo’n test geeft volgens de onderzoekers een betrouwbaarder beeld omdat bij een vragenlijst de kans groter is op sociaal gewenste antwoorden.